loading...
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری بازدید : 335 چهارشنبه 14 خرداد 1393 نظرات (0)

به گزارش وکالت دات اینفو به نقل از ایسنا , دیوان عدالت اداری از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواسته است تا در حریم و عرصه‌ی سه بنای تاریخی تجدید نظر کند.

 

مدیر دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران با اعلام این خبر اظهار کرد: در جلسه‌ای که به‌ تازگی برگزار شد، دیوان عدالت اداری پرونده‌ی سه اثر تاریخی را بررسی کرد.

 

کیانوش تکلو درباره‌ی این پرونده‌ها توضیح داد: پرونده‌ی نخست به خانه‌ی «حسام لشکر» مربوط است؛ مالک پلاک کناری این خانه‌ی تاریخی با حضور در دیوان عدالت اداری اعلام کرده که سازمان میراث فرهنگی خانه‌ی او را نیز جزو خانه‌ی «حسام لشکر» اعلام کرده است. در گزارش و پرونده‌ی ثبتی خانه‌ی «حسام لشکر» هر دو پلاک، یک پلاک ثبتی هستند.

 

او ادامه داد: وقتی خانه‌ی «حسام لشکر» در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، این خانه و خانه‌ی کناری‌اش، یک ورودی داشتند و رفت‌وآمد دو خانه از آن یک ورودی انجام می‌شد. به همین دلیل، یک شماره‌ی ثبت گرفتند. بنابراین دیوان عدالت اداری در دادگاه بدوی که دو روز پیش برگزار شد، از سازمان میراث فرهنگی خواست تا مدارک و پرونده‌ی هر دو اثر را ارائه کند.

 

وی تأکید کرد: سازمان میراث فرهنگی موظف است، هر دو پلاک را بررسی کند تا اگر نوع ساخت بناها و تزیینات آن‌ها مشابه بودند، تصمیم دیگری درباره‌شان گرفته شود. در غیر این صورت باید درباره‌ی رأی دیوان عدالت اداری اقدام اجرایی صورت گیرد.

 

تکلو همچنین افزود: باید با بررسی ویژگی‌های بنای کنار خانه‌ی «حسام لشکر» از نظر فنی و معماری، اظهار نظر قطعی انجام شود.

 

مدیر دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران همچنین درباره‌ی دومین پرونده‌ی بررسی‌شده در دادگاه بدوی، توضیح داد: پرونده‌ی دوم به همسایه‌ی خانه‌ی «اتحادیه» مربوط است؛ از چند سال پیش، ساخت یک مجتمع تجاری در کنار خانه‌ی «اتحادیه» آغاز شده است که مالک با دادن عوارض به شهرداری، درخواست تخریب و نوسازی بنای کناری خانه‌ی «اتحادیه» را داشت، اما پس از آغاز کار، با توجه به ارتفاعی که به این مجتمع تجاری داده شده، سازمان میراث فرهنگی در نامه‌ای به دیوان عدالت اداری، درخواست توقف کار این مجتمع را مطرح کرد، چون علاوه بر حریم خانه‌ی «اتحادیه» حریم تئاتر «پارس» و «نصر» نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

 

وی اظهار کرد: مالک این مجتمع تجاری به دیوان عدالت اداری اعلام کرد، با توجه به این‌که خانه‌ی «اتحادیه» چند سال پیش از فهرست آثار ملی خارج شده، بنابراین حفظ حریم منظری آن ضروری نیست. بر این اساس، او قصد دارد ارتفاع مجتمع تجاری‌اش را افزایش دهد. هرچند در دادگاه بدوی، اجازه‌ی ادامه‌ی کار به مجتمع تجاری در حال ساخت در حریم خانه‌ی «اتحادیه» داده شد، اما دفاع اداره کل میراث فرهنگی استان تهران براساس تقاضای دوباره برای ثبت ملی خانه‌ی «اتحادیه» است. ما به دادگاه اعلام می‌کنیم که علاوه بر این تقاضا، در صورت افزایش یافتن ارتفاع آن مجتمع، حریم تئاتر «پارس» و «نصر» نیز مخدوش می‌شود.

 

مدیرکل دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران حریم مصوب بافت تاریخی بازار تهران در محدوده‌ی مدرسه‌ی «صدر» را سومین پرونده‌ای دانست که در دیوان عدالت اداری مطرح شد.

 

او در این‌باره توضیح داد: مالک مدرسه‌ی موقوفه‌ی «صدر» که قصد گسترش این مدرسه را حتی در حالت تجاری دارد، به افزایش ارتفاع این مدرسه تمایل داشت. بنابراین کار ساخت‌وساز روی این بنا را آغاز کرد. سپس با توجه به این‌که ارتفاع مورد درخواست بیش از حد مجاز در منطقه بود، با مخالفت اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران و شهرداری، کار را متوقف کرد. به همین دلیل، مالک با مراجعه با دیوان عدالت اداری درخواست ابطال حکم میراث فرهنگی را مطرح کرد. دیوان عدالت اداری نیز در نخستین جلسه‌ی مربوط به این پرونده، از سازمان میراث فرهنگی خواست تا ارتفاع مجاز برای این مدرسه مشخص شود.

 

وی تأکید کرد: مالک معتقد است، چون مدرسه‌ی «صدر» در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده، بنابراین محدودیت ارتفاع برای آن وجود ندارد و می‌تواند براساس طرح تفصیلی، ساخت‌وساز خود را انجام دهد. در صورتی که مدرسه‌ی موقوفه‌ی «صدر» علاوه بر این‌که در حریم مسجد امام که یک بنای ثبتی است، قرار دارد، در بافت تاریخی بازار تهران نیز هست که کل این مجموعه، یک محوطه‌ی ثبت‌شده است. بنابراین امکان افزایش ارتفاع مدرسه‌ی «صدر» وجود ندارد.

 

تکلو گفت: در حال حاضر رأی دیوان عدالت اداری در مرحله‌ی بدوی صادر شده است و دفتر حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تا 30 خردادماه برای اعتراض به هر سه پرونده مهلت دارد، تا با ارائه‌ی توضیح‌های فنی از حریم آثار تاریخی محافظت کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
دسترسی سریع به سایت های رسمی جمهوری اسلامی ایران l پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/leader2.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/raeisjomhour.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Dadiran.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majles.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majmatashkhiss.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divanedalat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divan.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/amlak-asnad.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/electronik.png
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/kanun.gifhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/129.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/b1.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/budget.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Canoon%20e%20vokala.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/dolat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora-hale-ekhtelaf.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Vezarat%20dadgostari.JPGhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/hoquqy.jpg.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/D_Ghazaei.jpg

اسپانسر
http://up.vekalat.info/view/789476/4194620186.gif
درباره ما
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1949
  • کل نظرات : 286
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 140
  • آی پی امروز : 50
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 750
  • باردید دیروز : 152
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,574
  • بازدید ماه : 5,721
  • بازدید سال : 49,662
  • بازدید کلی : 4,465,804