loading...
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی

به گزارش وکالت دات اینفو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کانون وکلای دادگستری مرکز ، روز پنجشنبه هفدهم مهرماه 1393 سالن امام علی دانشگاه شهید بهشتی میزبان کارآموزانی بود که پس از گذراندن دوره 18 ماهه کارآموزی خود گردهم آمده بودند تا با برگزاری مراسم تحلیف به جرگه وکلای دادگستری بپیوندند و رسماً قبای وکالت را به تن کنند. آنان آمدند تا سوگند یاد نمایند که حافظ قانون و مدافع حق و عدالت باشند و شرافتشان را وثیقه این قسم قرار دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون وکلای دادگستری مرکز ، این مراسم  ساعت 10 صبح با حضور اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز ، رئیس اتحادیه کانون های وکلای دادگستری ، اعضای کمیسیون های کاراموزی، کارآموزان و بستگان آنان که برای ثبت این لحظه و نقطه عطف زندگی عزیزانشان حضور داشتند، با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغازشد.

احقاق حق کنید

پس از اجرای سرود رسمی، نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به عنوان اولین سخنران این مراسم اظهار داشت: «هر چند برای من جهت  ارائه در این برنامه، گزارشی از روند اختبار و نتایج حاصل از آن را پیش بینی کرده بودند ، اما حیفم آمد که از این فرصت و در چنین مجلسی ، از تبیین مسوولیت ها و خصوصیات حرفه وکالت به اعتبار موی سپیدم و این که به اصطلاح معروف یک پیراهن بیشتر در این راه پاره کرده ام برای آنانی که تازه نفس وارد این حرفه می شوند، استفاده نکنم.»

اسماعیل مصباح اسکویی با بیان این که «امروز شان تشکیل جلسه این است که شاهد ورود تعداد 622 نفر از فرزندان این مرز و بوم باشیم که پس از حداقل  گذرانیدن 16 سال تحصیل و 18 ماه تا دو سال دوره کارآموزی و قبولی در اختبار ، بدین موفقیت نایل آمدند که رسماً وارد عرصه وکالت شوند» تصریح کرد «امیدوارم که سالیان سال در احقاق حق موکلین خود و گسترش عدالت و قانونمند کردن جامعه فعال باشند.»

شغل وکالت مقدس است و پرمسوولیت

وی در ادامه خطاب به کارآموزان اضافه کرد «نمی دانم دانسته یا ندانسته این حرفه را انتخاب کرده اید. دانسته به این معنا که با مطالعه قبلی و با هدف انتخاب شغل وکالت برای زندگیتان وارد این حرفه شده اید و یا این که این حرفه به صورت تصادفی بر سر راهتان قرار گرفته است. ولی به هر حال آنچه که امروز مهم است، این است که شغلی را انتخاب کرده اید که پرمسوولیت است.»

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در توضیح این مطلب افزود: «پرمسوولیت است به خاطر مضامین و مفاهیمی که در متن سوگند نامه آمده است و با ادای سوگند به آن مطالب ملتزم و متعهد می شوید. اگر به متن سوگند نامه توجه کنید، متعهد می شوید که به جز عدالت و احقاق حق منظوری نداشته باشید و بر خلاف شرافت قضاوت و وکالت اقدام و اظهار ننمایید و در زندگی خصوصی و حرفه ای خود رعایت احترام را برای همه از جمله قضات، همکاران و اصحاب دعوی به عمل آورید و نیز شرافت را وثیقه تعهد خود گذارید.»

سعی کنید گذرتان به دادگاه انتظامی نیفتد

وی در ادامه با بیان این که «چارچوبی که این قسم نامه برای فعالیت وکلا ترسیم کرده  است و باید رعایت شود، وظیفه وکیل دادگستری را بسیار سنگین کرده است» گفت «اولین کاری که باید  از سوی وکیل دادگستری صورت گیرد، آن است که تمام فعالیتش در جهت احقاق حق باشد و بدین ترتیب در مراجعاتی که به دفتر وی انجام می شود هر ارباب حاجت ، نمی تواند موکل تلقی شود. باید ابتدا روشن کرد که آیا خواسته آن مراجع، حق است یا نه؟ اول باید به حقانیت موکل به صورت اجمالی اطمینان پیدا کند و سپس به دلایل قانونی پیشرفت کار در دادگاه نیز توجه نماید و بدین ترتیب قبول هر کار وکالتی مستلزم تشخیص حقانیت موکل و وجود دلایل پیشرفت کار در محکمه است.»

اکثر تخلفات توسط وکلای جوان اتفاق می افتد

وی سپس ضمن توصیه به حاضران در جلسه که «سعی کنید گذرتان به دادسرا و دادگاه انتظامی نیفتد.» از دوران تصدی خودش در این دادگاه سخن راند و اظهار داشت:« متاسفانه در آن دوران شاهد بودم که اکثر تخلفات توسط وکلای تازه کار و جوان اتفاق می افتد و این موضوع شاید معلول این حقیقت باشد که یا به مسئولیت حرفه ای توجه نداشته اند یا کمتر به ضوابط انتظامی حاکم بر قضیه توجه کرده اند.»

ایشان در ادامه به ارایه گزارشی از روند اختبار و نتایج حاصل از آن پرداخت و گفت:«708 نفر از کاراموزان مدارک اتمام دوره کارآموزی خود را تا 31/1/93 تحویل کمیسیون کارآموزی داده بودند که از این تعداد 650 نفر عملکردشان توسط کمیسیون کارآموزی پذیرفته شد و اذن شرکت در اختبار پیدا کردند. از تعداد 650 نفر هشت نفر به طور کلی در دروس کتبی و شفاهی شرکت نکرده و غایب بودند و یک نفر هم در پنج درس اختبار شفاهی غایب بود. از 641 نفر، 19 نفر نتوانستند نمره قبولی کسب کنند و مردود اعلام شدند که امیدوارم در دوره بعدی جزو حاضرین برای مراسم سوگند باشند. امسال مردودی های اختبار به نسبت سالهای قبل بدلیل تلاش بیشتر اعضای کمیسیون مربوطه و کارآموزان اندک بود. از تعداد 622 نفر قبول شده 322 نفر خانم و 300 نفر آقا هستند که در این مراسم حضور دارند.»

پس از سخنان نایب رییس کانون وکلای مرکز ، مجری مراسم فرصت را غنیمت شمرد و از اعضای کمیسیون های کارآموزی و اساتید آزمون اختبار که مسئولیت سنگینی را بر عهده دارند و حق مسلمی بر گردن تک تک کارآموزان وکالت دارند، تقدیر و تشکر نمود.

اعضای کمیسیون شماره یک کارآموزی: آرش صادقیان ، جواد خالقیان ، حسین ساعتچی یزدی ، کامران کاظمی ، حسین معصومی

کمیسیون شماره دو: بیژن شقاقی ، پروانه شالی ، قاسم کمیلی ، حسین عسکری راد ، محمود واحدی

و کمیسیون شماره سه: داریوش اشرافی ، محمدعلی اخوتی ، ایرج خالصی ، حسینعلی صالحی و جعفر کوشا می باشند.

سپس با درخواست تشویق مجری از حضار و همراهی آنها ، نفرات برتر اولین اختبار 1393 به شرح ذیل معرفی شدند:

1-بهنام گلپور لاسکی

2-آزیتا محسن زاده

2-مسعود علیزاده

3-هانی معین

4-مسعود فوادیان

5-تکتم نشاط افشاری

6-سینا روح الهی

7-کیمیا طهماسبی قره شیران

7-فاطمه اکبری تالار پشتی

8-آرمان دوست دار

9-مهدی شعبانی

10-نیکی نوذری

10-پریا سادات پورحسینی

11-محمدجوادشجاع مفرد

12-میرشجاع الدین مفرد

13-سعیده قاسمی مقدم

13-اسدالله فرجی

شایان ذکراست که: رتبه های 2و7و10و13دو نفرمعدل مشابه داشتند لذا 2 درصد ممتاز این اختبار بجای 13 نفر17 نفر بودند.

وکیل وارث قانون است

در ادامه جلسه نوبت به رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز رسید که ضمن خیر مقدم به حاضران گفت « به حرفه وکالت خوش آمدید. امیدوارم خرقه وکالت برازنده شما و شما شایسته این حرفه باشید.»

علی نجفی توانا با بیان این که «رسالت حرفه ای وکالت صرفاً دفاع از موکل در مقابل حق الزحمه نیست، بلکه دفاع از حق و قانون است» اظهار داشت« در تمام دنیا وکیل وارث، ناظر و مراقب اجرای قانون در جامعه تلقی می شود. شاید به همین دلیل است که نقش وکیل در نوسانات سیاسی و استحاله گرایش ها موثر است. بنابراین با توجه به سوگندی که می خوریم باید باید پاسدار عدالت و قانون باشیم. »

حراست از قانون هزینه دارد

وی افزود: « قانون خط حرکت ما را ترسیم می کند و گذر از این  خط و تعرض به آن را برنخواهیم تافت؛ چه توسط خودمان و چه توسط دیگران. طبیعتاً قانون گرایی و حراست از قانون هزینه دارد. ما این هزینه را پرداختیم و خواهیم پرداخت.

بسیاری از افراد در مقام دفاع از قانون تحمل تذکرات و نقدها را نخواهند داشت اما وظیفه ما نقد و یادآوری اهداف قانون به آنهایی است که قانونگرایی را فراموش کرده‌اند. اگر ما این کار را نکنیم چه کسی می‌تواند این کار را انجام دهد؟» ،ملازمه داشتن این حرفه ، شجاعت حرفه ای است.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در ادامه با بیان این که «ما قسم خورده‌ایم که حافظ  عدالت و قانون باشیم و برای انجام این رسالت لوازم و سازوکارهایی لازم است» اضافه کرد « اولین شرط  انجام این رسالت، رعایت اخلاق حرفه‌ای است. اخلاق حرفه ای یعنی آنکه  ابتدا به خود و بعد به دیگران احترام بگذاریم و در این راستا صادق باشیم و صادقانه از حق دفاع کنیم.»

آنچه از ما باقی می ماند نام نیک است

وی تاکید کرد « آنچه از ما باقی می ماند به عنوان شناسنامه حرفه ای تنها مال و دارایی نیست بلکه نام نیک است که هم برای ما و هم برای آیندگان‌مان ماندگار است.  وکیل دادگستری برای امرار معاش و درآمد نباید به هر کاری دست بزند. امروز جامعه ما در شرایطی است که نظم پذیری  در آن به حداقل رسیده و نظم گریزی به عنوان یک عادت روزانه تبدیل شده است. اما ما وظیفه سنگین حفظ نظم را بر عهده داریم ، ما  پاسداران قانون و پاسبانان عدالتیم. بنابراین باید در رعایت این اعمال از دیگران جلوتر باشیم.»

نجفی توانا سپس خطاب به حاضران گفت « یا نباید حقوق می‌خواندیم و وکیل می شدیم  یا اکنون که پا به این عرصه گذاشته‌ایم، باید حق و عدالت را پاس بداریم و از آن به خوبی دفاع کنیم و نشان دهیم که تحمل این بار سنگین را داریم و در راستای حفظ و احترام به قانون و اجرای آن یک سر و گردن از سایرین بلندتر هستیم.»

وی با با اشاره به این موضوع که «در مقام دفاع و اجرای قانون، هزینه ها را بپذیریم و قانونمندانه ولی با صلابت از موکل دفاع کنیم» اظهار داشت «قضات دادگستری هر چند از لحاظ عملی معلمین ما تلقی می شوند اما از لحاظ نظری و دیگر ظرائف از ما می آموزند، پس معلم شایسته ای برای قضات باشیم. »

دوران پرتلاطمی را  سپری می کنیم

نجفی توانا به دوران حساسی که کانون های وکلا در آن قرار دارند اشاره و افزود «دوران پرتلاطمی را سپری می کنیم. زیر ذره بین هستیم ،زیر فشار هستیم زیر نقد هستیم ،وظیفه ما ایجاب می کند که دست در دست هم به گونه ای عمل کنیم که بهانه به دست افرادی که منتظر بهانه اند، ندهیم،منسجم ،هماهنگ و هم آوا باشیم. برای حصول به چنین مرحله ای اولین وظیفه ما به ویژه شما جوانان این است که از لحاظ علمی خودتان را ارتقا دهید. در جامعه مرسوم است که یک فردی به هر وسیله ای تحصیل درآمد کند، وی را وکیل موفق می دانند اما این غلط است و عمر این وکالت کوتاه است. تنها وسیله ای که ما را ماندنی خواهد کرد ارتقاء مقام علمی است. تحت تاثیر موسساتی که افرادی وابسته به زور و زرند و از جوانان ما سوءاستفاده می کنند قرار نگیرید. ما هم دوران شما را گذرانده ایم و با سختی ها زندگی کرده ایم اما مقاومت کرده ایم.» چون الگوهای رفتاری و اسوه های ما پیشکسوتانی بوده اند که به نام نیک بیشتر از مال و منال دنیوی اهمیت می داده اند.

رئیس کانون وکلای دادگستری اظهار داشت: «سرنوشت ما در حالی در حال رقم خوردن است که اگر همراه نشویم ممکن است فردا تتمه استقلال کانون وکلا هم از بین برود.»

اجازه دهید کار وکلا به وکلا واگذار شود

وی سپس به لایحه جامع وکالت که به مجلس ارسال شده است اشاره کرد و گفت «لایحه جامع وکالت که با همت همه وکلا در سراسر کشور مورد بررسی، نقد و اصلاح قرار گرفت. خوشبختانه در بخش اعظمی تغییر داده شد. چیزی حدود  85 درصد از لایحه ای که قوه قضاییه به هیات دولت ارایه داده بود، باحمایت هیات دولت به ویژه حمایت جناب رئیس جمهور آقای روحانی و همکارانشان که  از آنان تشکر می کنم، تغییر داده شد اما حدود 15 تا 20 درصد امکان تغییر نیافت. در حال رایزنی، ارایه نظر و تاثیر گذاشتن بر لایحه هستیم که انشاء الله تغییر کند.»

وی در ادامه تاکید کرد «اگر کانون وکلا استقلال نداشته باشد دیگر نه امنیت دفاع دارد و نه استقلال دفاعی. بنابراین نباید بیکار بود و با گفت و گو ، رایزنی و صحبت، زمینه ای را به وجود آورید که بدانند وکلای کشور بیدارند و همواره مدافع حقوق خود و سایرین هستند و آنچه که می خواهیم به نفع ممکلت و مردم است. آنچه که ما می‌گوییم اجازه دفاع مستقل در مقابل نهادهای عمومی است. به عنوان یک صنف و حرفه همانند آنچه که در تمام دنیا است تقاضا می کنیم که اجازه دهید که کار وکلا به وکلا واگذار شود.» و در این راه به همکاری همه محتاجیم .

برنامه ادامه پیدا کرد و پس از پخش سرود وکیل مدافع همراه با کلیپ تصویری، از آقای اسعد ایران زاده، پیشکسوت وکالت و از اعضای با سابقه کمیسیون های کارآموزی و معاضدت کانون تجلیل شد.(ایشان در دوره کارآموزی ،کارآموز استاد جلالی نایینی بودند)

مجری برنامه سپس یادی از دکتر امیر ناصر کاتوزیان، پدر علم حقوق ایران نمود و تاکید کرد که برخی انسان ها هرگز نمی میرند و همواره بین ما هستند و زندگی می کنند از جمله استاد امیر ناصر کاتوزیان.

حضار با فرستادن صلوات، از درگاه احدیت برای استاد فقید طلب مغفرت کردند.

ادامه برنامه به مراسم تحلیف کارآموزان اختصاص یافت و با قرائت سوگند نامه رسماً به عنوان وکیل دادگستری وارد عرصه وکالت شدند. متن سوگندنامه توسط آقای بهنام گلپور، رتبه اول اختبار این دوره قرائت شد و کارآموزان دسته جمعی وی را همراهی کردند .متن قاب شده سوگند نامه هدیه کانون به وکلای جدید بود.

در پایان مراسم حضار و خانواده ها پذیرایی شدند و بازار عکس گرفتن های گروهی  وکلای پایه یک جدید با لباس رسمی وکالت با همراهی خانواده ها داغ بود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
دسترسی سریع به سایت های رسمی جمهوری اسلامی ایران l پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/leader2.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/raeisjomhour.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Dadiran.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majles.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majmatashkhiss.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divanedalat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divan.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/amlak-asnad.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/electronik.png
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/kanun.gifhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/129.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/b1.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/budget.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Canoon%20e%20vokala.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/dolat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora-hale-ekhtelaf.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Vezarat%20dadgostari.JPGhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/hoquqy.jpg.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/D_Ghazaei.jpg

اسپانسر
http://up.vekalat.info/view/789476/4194620186.gif
درباره ما
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1949
  • کل نظرات : 286
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 140
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 75
  • باردید دیروز : 152
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 899
  • بازدید ماه : 5,046
  • بازدید سال : 48,987
  • بازدید کلی : 4,465,129