loading...
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری بازدید : 533 پنجشنبه 13 شهریور 1393 نظرات (0)

به گزارش وکالت دات اینفو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کانون وکلای دادگستری مرکز ، دانشگاه تهران امروز در سوگ استاد امیر ناصر کاتوزیان بود، همان طوری که شاگردان، اساتید، وکلا ، حقوقدانان و کسانی که به استاد عشق می ورزیدند، سوگوار ایشان بودند.

دانشگاه تهران امروز مملو از جمعیتی بود که به عشق و احترام استاد از راه های دور و نزدیک حضور یافته بودند تا برای آخرین بار با پدر علم حقوق ایران وداع کنند. استادی که نام او در سپهر علم حقوق ایران می درخشد و عمر گرانبهای خود را در راه کسب این علم و آموزش به دیگران صرف کرد. حاضران ماتم زده به عکس های استاد که جای جای دانشکده حقوق دانشگاه تهران به چشم می خورد، می نگریستند. به راستی رفتنش را باور نداشتند. نینوای استاد حسین علیزاده نیز بر این ماتم می افزود. امروز جمعیت انبوهی برای مشایعت پیکر استاد به آرامگاه ابدی اش آمدند. همه برای احترام به فکر و اندیشه او آمدند که همواره عدالت، انصاف، قضاوت و دادرسی عادلانه را ریشه زندگی و کالبد حیات یک جامعه سالم و رو به پیشرفت می دانست. مراسم تشییع این استاد برجسته حقوق در ساعت 9 صبح مقابل دانشکده حقوق دانشگاه تهران آغاز و  پیکر استاد مقابل این دانشکده قرار گرفت تا برای آخرین بار، این دانشگاه و جامعه حقوقی و دانشگاهی و علاقه مندان به استاد با او وداع کنند. استادی که نه فقط برای این دانشگاه نام آشنا بود بلکه حکم صاحب خانه را داشت. فردی که عمر گرانبهای خود را در طبق اخلاص گذاشت تا پایه های دانش حقوق مدرن را با تألیف ده ها کتاب و نوشتن صدها مقاله مستحکم کند و تا آخرین لحظات عمر خود در این راه کوشش بسیار نمود.

در مراسم تشییع پیکر دکتر امیرناصر کاتوزیان بسیاری از شخصیت های علمی، حقوقی، لشکری و کشوری حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم پیام‌های دکترحسن روحانی رییس‌جمهور، و محمد علی نجفی سرپرست وزارت علوم و محمود نیلی‌ سرپرست دانشگاه تهران به مناسبت درگذشت استاد امیرناصر کاتوزیان توسط خضری مدیرکل روابط عمومی دانشگاه تهران قرائت شد.

سپس سیدفضل‌الله موسوی رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی و حسنعلی درودیان استاد پیشکسوت دانشکده حقوق دانشگاه تهران نیز در این مراسم دقایقی سخنرانی کردند.

فضل الله موسوی رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، طی سخنانی در این مراسم با بیان این‌که «دکتر کاتوزیان همیشه به فکر خدمت به دانشجویان و مردم بود» اضافه کرد «استاد کاتوزیان در طول عمر خود همیشه به فکر سیراب کردن دانشجویانش بود و فضای علمی را با چراغ دانش خود روشن نگهداشت. وی تا آخرین روزهای زندگی خود دست از تدریس برنداشت و امیدوارم شاگردانش راه او را به خوبی ادامه دهند.»

درودیان نیز با بیان این که «در پاییز 1370 که حضرت استاد پس از قریب یک دهه خانه نشینی به دانشکده بازگشت» تصریح کرد «استاد گرانقدر شادروان دکتر قاضی به عنوان شادانه شعری سرود.»

وی افزود «امروز که که در آستانه پاییز سال 1393 قرار داریم، استاد از میان ما رفت و در منزلگاه  ابدی خود جای گرفت.››

در ادامه همسر دکتر ناصر کاتوزیان با نثار گل بر پیکر همسرش در جایگاه سخنرانی قرار گرفت و در حالی که اشک از چشمانش سرازیر می شد از عشق استاد به دانشگاه و شاگردانش سخن راند.

وی با بیان این که «دکتر همیشه عاشق دانشگاه بود و حتی وقتی از دانشگاه بازنشسته‌اش کردند، گفت «دانشگاه متعلق به دانشجو است» اظهار داشت «کسانی هستند که می‌خواهند به مدارج علمی بالا برسند و باعث افتخار ایران شوند و من دانشجویانی دارم که می‌دانم از من بهتر خواهند شد.»

وی سپس به مراحل مختلفی از زندگی مشترک خود با پدر علم حقوق ایران اشاره کرد و با بیان این که «در سال 1333 با هم ازدواج کردیم و با وجود همه مشکلات عاشقانه کنار یکدیگر بودیم» تأکید کرد: «بعد از 60 سال دکتر کاتوزیان شوهر، پدر و دوست صمیمی و یارم بود و در واقع عشق ما به دوستی عمیقی تبدیل شد.»

همسر استاد سپس ادامه داد:«درزمانی که در دادگستری کار می‌کرد زندگی ما خیلی معمولی و شاید فقیرانه بود اما امید و عشق داشتیم.»

وی با بیان این که «اولین کتاب دکتر وصیت بود که بعدها تز دکترایش نیز همین مساله شد.» تأکید کرد «ایشان هرگز دست کسی را نبوسید و در مقابل کسی جز خدا تعظیم نکرد.»

وی افزود «او عاشق شاگردانش بود و خود را وقف آنان می‌کرد و در روزهای آخر نیز با وجود بیماری به دانشگاه می‌رفت و می‌گفت آنجا خانه من است.»

پس از پایان سخنرانی همسر استاد، آیت الله مصطفی محقق داماد بر پیکر دکتر کاتوزیان نماز اقامه کرد و سپس پیکر آن مرحوم در دانشگاه تهران تشییع و برای خاکسپاری در معیت همراهان و دوستداران این استاد برجسته به بهشت زهرا منتقل شد.

در مراسم خاکسپاری دکتر علي نجفی توانا، ریاست کانون وکلای دادگستری مرکز به ایراد سخن پرداخت. وی با بیان این که «دکتر ناصر کاتوزیان، ناصر اصول حقوقی و بانی علم حقوق نوین از جمله اندیشمندانی بودند که ضمن دفاع از حقوق آزادگان از آزادگی حقوق دفاع می کردند.» اظهار داشت «در تألیفات خود با تسلطی که به فقه و وقوفی که به علم حقوق مدرن داشتند با تجمیع اصول این دو در تلفیق مصادیق با احکام از روش ها و سازوکارهای علمی، ادبی و حقوقی استفاده نمودند که مختص ایشان و بی نظیر بوده است.»

وی با اشاره به این که «خانواده آن مرحوم همسر و پدری را از دست داد اما جامعه حقوقدانان کشور پدر علمی خود را از دست داد و در سوگ نشست» ادامه داد «این بیت ورد زبان همه حقوقدانان است که به چه مشغول کنند دیده و دل را  که مدام دل تو را می طلبد و دیده تو را می خواهد.»

ریاست کانون وکلای دادگستری مرکز اضافه کرد: «حضور جمع کثیری از حقوقدانان، وکلا، قضات، اساتید دانشگاه و مسئولان عالی رتبه کشور از قوای تقنینی، اجرایی کشور همگی نشان می داد که استاد نه تنها از طریق نوشته ها، بلکه به دلیل رفتار منحصر به فرد و الگوهای ارزش گذار، قلب هایی را تسخیر کردند که اکنون و در آینده برای استادش می تپد»

نجفی توانا سپس با بیان این موضوع که «دکتر کاتوزیان به زور و زر «نه» گفت و تعلق و تملق نجست» تصریح کرد «چه در آن زمان دانشجویان و دانش پژوهان که امروز در کسوت قضاوت و وکالت در جمع ما حاضر بودند به گونه ای اشتیاق تلمذ از استاد را نشان می دادند و نمی گذاشتند استادشان تنها باشد و چه امروز با حضورشان ضمن اظهار ارادت مجدد، غم از دست دادن وی را نشان دادند و به سوگ وی نشستند.». در پایان پیکر پدر علم حقوق ایران در قطعه 255 بهشت زهرا آرام گرفت. روحش شاد ...

انالله و انا الیه راجعون 

اهم اقدامات هيات مديره ، هيات رييسه و رياست کانون
کانون وکلاى دادگسترى مرکز ضمن ابراز همدردى با خانواده معزاى همکار معظّم وکيل جناب دکتر امير ناصر کاتوزيان، وکلاى دادگسترى سراسر کشور، شاگردان و جامه حقوقى کشور در غم فراق آن استاد اهم اقدامات هيات مديره ، هيات رييسه و رياست کانون را به استحضار مى رساند:

١- در پى بسترى شدن استاد در يکى از بيمارستان هاى تهران، اخبارى مبنى بر فوت استاد درآخرين روز مرداد ماه در بعضى از سايت ها و منابع غير رسمى منتشر که با دستور رياست کانون، مدير داخلى کانون موظف به پيگيرى و اطلاع رسانى شده که با فاصله اندکى از انتشار اين خبر، از طريق نزديکان استاد و حضور چند تن از همکاران، از عدم صحت اخبار منتشره اطمينان حاصل و اطلاع رسانى از طريق سايت کانون  صورت پذيرفت.

٢- در روز بعد از انتشار خبر يعنى شنبه اول شهريور ماه جارى، ملاقاتى با حضور رييس کانون مرکز ، نايب ريیس و مدير داخلى کانون از استاد صورت گرفت که در اين ملاقات حال استاد مناسب بوده و گفتگويى هم بين رييس کانون و استاد صورت گرفت و خانواده استاد و شاگردان ايشان در تدارک ترخيص استاد براى فرداى آن روز بودند که با يک روز تاخير يعنى سوم شهريور ماه استاد از بيمارستان ترخيص و به منزل مراجعت داشتند.

٣-با مراجعت استاد به منزل ،  به دليل نامناسب بودن حال ايشان ،دوباره استاد به بيمارستان منتقل مى گردند که اين بار نه بر اثر مشکل ريوى که مدتى از آن رنج مى بردند بلکه در اثر ايست قلبى در ساعت ١٠.٣٠  صبح روزچهارشنبه ٩٣/٦/١١ چشم از جهان فرو بسته و به ديار باقى شتافتند. (ظاهراً صبح درخواست مرگ آرام از خداوند بارى تعالى داشت).

مرگ استاد آرام و نزد همسر و فرزند دومش بود. پسر بزرگ استاد  که در خارج از کشور بسر مى برند روز شنبه تهران خواهد بود و در مجلس ترحيم روز يکشنبه حضور خواهند داشت.

٤-با اطلاع از خبر فوت استاد، با دستور رياست کانون، ستادى با عضويت جناب دکترامير حسين آبادى از مريدان استاد، دکتر عيسى امينى عضو هيات رييسه کانون و مدير داخلى کانون مرکز تشکيل گرديده تا با هماهنگى با خانواده استاد اطلاع رسانى لازم انجام و برگزارى مراسم تشييع و خاک سپارى ايشان تدارک شود. ضمناً خبررسانى مراسم نيز عملاً به اين کارگروه محوَل گرديده است.

٥-ستاد مزبور با هماهنگى و همکارى تنگاتنگ خانواده استاد و تعدادى از شاگردان وى ، خصوصاً جناب دکتر جعفرى تبار مبادرت به برنامه ريزى مراسم تشييع از جمله به مهيا نمودن امکان دفن استاد در قطعه نام آوران، تدارک حداقل ٤٠ دستگاه اتوبوس شرکت اتوبوسرانى شهردارى تهران ، تدارک بنرها و پوسترهاى متعدد استاد براى استفاده و توزيع در مراسم تشييع و تدفين استاد مى توان اشاره نمود.

٦-در روز چهارشنبه ٩٣/٦/١٢ جناب آقاى دکتر نجفى توانا رياست کانون به همراه آقايان جندقى پور کرمانى و فرض پور ماچيانى تعدادى از اعضاى هيات مديره با حضور در منزل استاد ، مراتب تسليت وکلاى کانون مرکز را به خانواده ايشان ابلاغ نمودند.

٧-تمامى هماهنگى هاى لازم براى برگزارى مراسم تشييع و خاکسپارى متناسب با شأن استاد از سوى هيأت مديره، هيات رييسه و رياست کانون مرکز از طريق ستاد متشکله فراهم مى باشد تا انشاء الله شاهد برگزارى هرچه با شکوه تر شدن مراسم باشيم. 

٨- تشريفات مربوط به تغسيل و مراحل دفن استاد در قطعه نام آوران توسط نزديکان استاد انجام گرديده تا با برگزارى آيين تشييع در محوطه دانشکده حقوق دانشگاه تهران و اداى فريضه نماز ميت در همين محل ،پيکر استاد در شماره ٣  رديف ٣١ قطعه ٢٥٥ (نام آوران) به خاک سپرده شود.

٩-کانون وکلاى دادگسترى مرکز ضمن عرض تسليت مجدد استاد و طلب مغفرت و آمرزش براى استاداز همه شيفتگان ايشان براى شرکت در مراسم خاکسپارى و جلسات ختم روزهاى آتى دعوت مى نمايد. 

ستاد برگزارى مراسم

مراسم ختم استاد کاتوزیان روز یکشنبه مورخ 1393/6/16 از ساعت 17 تا 19 در مسجد دانشگاه تهران برگزار می گردد. 

همچنین مراسمی در روز سه شنبه مورخ 93/6/18 از ساعت 17 الی 19 در سالن مرحوم جلالی نائینی کانون وکلای دادگستری مرکز به نشانی : میدان آرژانتین ، ابتدای خیابان زاگرس ، پلاک 3 برگزار می گردد.

ضمناً در روز دوشنبه مورخ 93/6/17 از ساعت 16 الی 18 نیز مراسمی در سالن میلاد شهرداری کرج به نشانی: کرج ، جهانشهر ، مقابل استانداری به میزبانی کانون وکلای دادگستری البرز منعقد می باشد.

ستاد برگزاری مراسم 

مراسم تشییع و خاکسپاری استاد دکتر امیرناصر کاتوزیان 9 صبح روز پنجشنبه 1393/06/13 در دانشگاه تهران برگزار می گردد. محل اجتماع دوستداران استاد، مقابل دانشکده حقوق می باشد.

محل خاکسپاری استاد : بخش نام آوران - قطعه 255 - ردیف 31 - شماره 3

ستاد برگزاری مراسم 

درگذشت پدر علم حقوق نوین ایران، استاد بزرگ و فرزانه دکتر امیرناصر کاتوزیان را به خانواده محترم ایشان، جامعه حقوقی، وکلای دادگستری و تمام شیفتگان راه عدالت تسلیت عرض می نماید.

به منظور هرچه باشکوه تر برگزار شدن مراسم تشییع و خاکسپاری، ستادی در کانون وکلای دادگستری مرکز تشکیل گردیده است و برنامه مراسم از طریق وب سایت کانون و ارسال پیامک اطلاع رسانی خواهد شد. ضمناً شماره تماس 09368046503 برای اطلاع رسانی بیشتر اختصاص یافته است.

خداوند روح آن مرحوم را قرین رحمت فرماید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
دسترسی سریع به سایت های رسمی جمهوری اسلامی ایران l پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/leader2.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/raeisjomhour.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Dadiran.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majles.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majmatashkhiss.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divanedalat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divan.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/amlak-asnad.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/electronik.png
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/kanun.gifhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/129.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/b1.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/budget.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Canoon%20e%20vokala.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/dolat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora-hale-ekhtelaf.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Vezarat%20dadgostari.JPGhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/hoquqy.jpg.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/D_Ghazaei.jpg

اسپانسر
http://up.vekalat.info/view/789476/4194620186.gif
درباره ما
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1949
  • کل نظرات : 286
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 140
  • آی پی امروز : 50
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 757
  • باردید دیروز : 152
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,581
  • بازدید ماه : 5,728
  • بازدید سال : 49,669
  • بازدید کلی : 4,465,811