loading...
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری بازدید : 357 سه شنبه 30 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

مطابق قانون همه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و انواع یدک و تریلر متصل به آنها و قطارهای راه آهن مسئول جبران خسارات بدنی و مالی هستند که بر اثر حوادث وسایل نقلیه مزبور یا محمولات آنها به اشخاص ثالث وارد می شود و قانونا موظف هستند مسئولیت خود را از این حیث نزد یکی از موسسات بیمه داخل کشور بیمه کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو ، بر این اساس چنانچه بیمه گذار وسیله نقلیه خود را کمتر از میزان خسارت وارد بیمه کرده باشد شخصا مسئول پرداخت مازاد آن است.

چنانچه مالک اتومبیل آن را کمتر از نرخ دیه کامل بیمه کند و راننده اتومبیل هنگام تصادف، شخص دیگری باشد آیا مالک مسئول پرداخت مازاد است؟

راننده وسیله نقلیه که در بروز حادثه مقصر است مسئول پرداخت همه خسارات و دیه و تحمل مجازات قانونی است.

اگر مالک اتومبیلی که بیمه نشده یا بیمه کامل ندارد آن را در اختیار شخصی قرار دهد که فاقد گواهینامه رانندگی است آیا دارای مسئولیت است؟

اولیای دم فقط میتوانند دیه را از راننده مقصر در حادثه دریافت کنند نه از مالک اتومبیل. در فرض پرسش مالک اتومبیل که با علم و اطلاع اتومبیل را در اختیار فردی که فاقد گواهینامه است قرار داده است در حد معاونت در جرم رانندگی بدون پروانه مسئولیت کیفری دارد و هیچ مسئولیتی از حیث پرداخت دیه برعهده ندارد.

اگر اتومبیل کمتر از دیه کامل بیمه شده باشد و زیان دیده برای مطالبه دیه به مقداری که بیمه شده به شرکت بیمه رجوع کند آیا دیگر حق مراجعه به مقصر را برای دریافت مازاد ندارد؟

خسارت دیده پس از دریافت دیه یا خسارت از شرکت بیمه چون تمام خسارت زیان دیده به او پرداخت نشده است، می تواند برای مطالبه مابه التفاوت خسارت یا دیه به مقصر مراجعه کند، بنابراین در مواردی که شرکت بیمه به قائم مقامی مقصر، بخشی از خسارت یا دیه را می پردازد زیان دیده می تواند برای مطالبه مابه التفاوت به خود مقصر رجوع کند. البته به این شرط که هنگام دریافت دیه یا خسارت از شرکت بیمه این حق را از خود سلب نکرده باشد. گاهی می بینیم که زیان دیده بدون مطالعه رضایت نامه یا هر نوع سندی که از سوی شرکت بیمه به وی ارایه می شود مبادرت به امضای آن می کند که این امر موجب تضییع حقوق وی خواهد شد.

در صورت نوسان قیمت دیه در بازار آیا شرکت بیمه مسئولیت دارد؟

قرارداد بیمه مابین بیمه گر و بیمه گزار تنظیم می شود که این امر ارتباطی به زیان دیده ندارد و فرد مقصر به موجب حکم دادگاه مسئول پرداخت دیه است. شرکت بیمه متعهد است که مبلغ معینی را در خصوص دیه بپردازد و اگر این مبلغ با قیمت روز نرخ دیه متفاوت باشد زیان دیده می تواند مازاد را از مقصر دریافت کند و قیمت دیه در بازار تاثیری در قرارداد بیمه ندارد مگر آنکه بیمه گر و بیمه گذار آن را پذیرفته باشند.

آیا نقل و انتقال اتومبیل تاثیری در مسئولیت شرکت بیمه گر دارد؟

از تاریخ انتقال وسیله نقلیه همه تعهدات ناشی از قرارداد بیمه به انتقال گیرنده اتومبیل منتقل میشود و این شخص تا پایان مدت قرارداد بیمه، بیمه گذار به حساب می آید و مکلف است ظرف 15 روز از تاریخ انتقال وسیله نقلیه به خود مراتب را به طریق اطمینان بخشی با ذکر مشخصات کامل خود به شرکت بیمه گر اعلام کند.

بعضی از شرکت های خودروساز هنگام تحویل اتومبیل به خریدار آن را کمتر از دیه کامل بیمه می کنند, آیا در صورت بروز حادثه مسئولیت دارند؟

 این امر بر عهده راننده اتومبیل است که نسبت به انجام وظیفه قانونی اش اقدام کند و در صورت بروز حادثه شرکت خودروساز مسئولیتی ندارد.

برگرفته شده از روزنامه حمایت
منبع : وکالت دات اینفو

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
دسترسی سریع به سایت های رسمی جمهوری اسلامی ایران l پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/leader2.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/raeisjomhour.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Dadiran.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majles.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majmatashkhiss.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divanedalat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divan.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/amlak-asnad.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/electronik.png
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/kanun.gifhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/129.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/b1.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/budget.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Canoon%20e%20vokala.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/dolat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora-hale-ekhtelaf.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Vezarat%20dadgostari.JPGhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/hoquqy.jpg.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/D_Ghazaei.jpg

اسپانسر
http://up.vekalat.info/view/789476/4194620186.gif
درباره ما
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1949
  • کل نظرات : 286
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 140
  • آی پی امروز : 63
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 1,705
  • باردید دیروز : 152
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,529
  • بازدید ماه : 6,676
  • بازدید سال : 50,617
  • بازدید کلی : 4,466,759