loading...
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری بازدید : 486 پنجشنبه 08 خرداد 1393 نظرات (2)

به گزارش وکالت دات اینفو به نقل از حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران , از جمله حقوق اولیه و اساسی هر فرد حق داشتن وکیل است.‌‌ همان طور که در اصل ۳۵ قانون اساسی آمده است در همه دادگاه‌ها طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند، باید برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل فراهم شود. 

 قسمت اخیر اصل مذکور در خصوص استفاده از این حق برای کسانی است که توانایی تعیین وکیل را ندارند و در آن تصریح شده است که باید برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل فراهم شود.
 
قانون اساسی به‌ عنوان میثاق ملی ما پذیرفته است که از جمله معیارهای اساسی دادرسی عادلانه برخورداری اصحاب دعوا از دانش و تخصص وکیل دادگستری است. عدالت قضایی ایجاب می‌کند که اقشار کم‌درآمد و بی‌بضاعت در برخورداری از وکیل در عسر و حرج قرار نگیرند. این دسته از افراد می‌توانند به تجویز ماده ۲۴ قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵ از کانون وکلای دادگستری تقاضای معاضدت کنند. 

 در صورتی که فردی تمکن مالی نداشته باشد می‌تواند از کانون وکلا درخواست وکیل معاضدتی کند. کانون وکلای دادگستری نیز پس از بررسی شرایط متقاضی، وکیل معاضدتی را به وی معرفی می‌کند. 

این نوع وکیل، مخصوص کسانی است که بضاعت و توان مالی کافی، برای گرفتن وکیل ندارند؛ چرا که وکیل معاضدتی حق دریافت هیچ وجهی تحت عناوین حق‌المشاوره، حق‌الوکاله و غیره را به استثنای هزینه تمبر‌ دادرسی از موکل خویش ندارد.  
 
به موجب آیین‌نامه قوه قضاییه در آن دسته از دعاوی که بیش از پنج میلیون تومان ارزش داشته باشد، حضور وکیل اجباری است. 

وکالت معاضدتی بدین معنی است که وکالتی از طرف کانون وکلا در امور حقوقی طبق قانون و آیین‌نامه‌های مربوط به وکلا ارجاع می‌شود.  
شرط اساسی و اولیه وکیل معاضدتی، این است که وکیل دارای پروانه معتبر وکالت دادگستری باشد. منظور از معتبر، آن است که وکیل در حال تعلیق نباشد. البته قانونگذار شرایط خاصی را در این خصوص پیش‌بینی نکرده و موسسه معاضدت می‌تواند در سال لااقل سه مورد وکالت معاضدتی به وکلا ارجاع دهد. 

لازم به ذکر است که ارجاع وکالت معاضدتی به کارآموزان وکالت به دلالت ماده ۴۶ آیین‌نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری ممنوع است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط رضا در تاریخ 1393/07/24 و 20:56 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما استاد گرامی.سوالی از محضر جنابعالی داشتم .فردی چند عکس پرسنلی 3x4 دارد.واو فرد سالمی نیست و سوالم این است که او میتواند از عکس من سوء استفاده نماید؟
با تشکر فراوان
پاسخ : با درود و عرض ادب
مطابق اصل 37 قانون اساسی و قواعد مسلم حقوقی : اصل‏، برائت‏ است‏ و هيچكس‏ از نظر قانون‏ مجرم‏ شناخته‏ نمي ‏شود، مگر اين‏ كه‏ جرم‏ او در دادگاه‏ صالح‏ ثابت‏ گردد. فلذا تا زمانیکه سوء استفاده و یا عمل مجرمانه ای از فرد مورد نظر حادث نگردد، اتهامی متوجه شخص مورد نظر نمی باشد. مع الوصف امکان سوء استفاده از عکس تحت عناوین حقوقی و کیفری متعددی متصور می باشد ولی تا زمانیکه جرمی رخ ندهد نمی توان فردی را متهم نمود.

این نظر توسط امیر در تاریخ 1393/06/19 و 1:11 دقیقه ارسال شده است

سلام.سوال من مربوط به جرایم اینترنتی می باشد.چند وقت پیش من از دوستم خواستم تا یک اکانت در اسکایپ باز کند(چون خودم بلد نبودم)و او انرا همراه با عکس پرسنلی من درست کرد.ولب بعدا خودم یکی ساختم.آیا او میتواند با ان اکانت که به نام من ساخته بود و رمزش را عوض کرده است سو استفاده کند یا مزاحم شخصی شود و در صورت شکایت انها بنده گرفتار شوم؟بنده ساکن اصفهانم و او در کاشان می باشد.با تشکر
پاسخ : با درود و عرض ادب
توجه فرمائید صرف افتتاح حساب اسکایپ جرم انگاری نگردیده است. همچنین شایان ذکر است به دلیل عدم مسدود بودن وب سایت اسکایپ توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه عضویت در آن نیز جرم نمی باشد. علی الاصول در صورتی که از نام و مشخصات شما جهت اعمال مجرمانه اینترنتی سوء استفاده گردد این موضوع باید واجد دو عنوان گردد : 1. شکایت شاکی خصوصی و یا جرایم عمومی آنلاین 2. بررسی و انطباق جرم رخ داده توسط پلیس محترم فتا.
در نتیجه تا زمانی که جرمی رخ نداده است جای نگرانی وجود ندارد ولی در صورت سوء استفاده و مراجعه ضابطین دادگستری جهت پیگیری موضوع شما با معرفی فرد مورد نظر می توانید عدم تعلق اکانت را به خود اثبات نمائید. با توجه به قابل پیگیری بودن آی پی اشخاص در اکثر موارد اثبات عدم تعلق اکانت به شما کار سختی نمی باشد و متخصصین و کارشناسان پلیس فتا به واقعیت امر پی خواهند برد. اصل برائت است و هیچکس بدون اثبات جرم مجرم شناخته نمی شود.


کد امنیتی رفرش
دسترسی سریع به سایت های رسمی جمهوری اسلامی ایران l پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/leader2.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/raeisjomhour.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Dadiran.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majles.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majmatashkhiss.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divanedalat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divan.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/amlak-asnad.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/electronik.png
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/kanun.gifhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/129.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/b1.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/budget.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Canoon%20e%20vokala.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/dolat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora-hale-ekhtelaf.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Vezarat%20dadgostari.JPGhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/hoquqy.jpg.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/D_Ghazaei.jpg

اسپانسر
http://up.vekalat.info/view/789476/4194620186.gif
درباره ما
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1949
  • کل نظرات : 286
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 140
  • آی پی امروز : 64
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 1,828
  • باردید دیروز : 152
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,652
  • بازدید ماه : 6,799
  • بازدید سال : 50,740
  • بازدید کلی : 4,466,882