loading...
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری بازدید : 389 چهارشنبه 15 مرداد 1393 نظرات (0)

به گزارش وکالت دات اینفو به نقل از ایسنا ، یک حقوقدان با اشاره به برخوردهای دوگانه درباره مسائل دینی گفت:‌ باید به جوانان حق دهیم که گاه در موازین دینی و شرعی شک کنند.

بر اساس این گزارش محمدحسن ضیایی‌فر دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران در میزگرد علمی آسیب‌شناسی علل موفق نبودن کشورهای اسلامی در اجرای اعلامیه اسلامی حقوق بشر (بیانیه قاهره) که در مرکز کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: در بیانیه قاهره شریعت تنها مرجع تفسیر حقوق بشر و مواد این بیانیه اعلام شده است اما سوال اینجاست که شریعت اسلامی چیست؟ این مساله موجب می‌شود که دست هر گروه و فرقه‌ای برای تفسیر به رای کردن این بیانیه در مورد حقوق بشر باز باشد.

در همین زمینه وی افزود: در این بیانیه همچنین منشاء قدرت و حکومت امانتی دست حاکم یا هیات حاکمه عنوان شده است که قدرت به آن سپرده شده که این مساله مشروعیت و منشاء قدرت را به طور دقیق مورد توجه قرار نداده و این درحالی است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر مردم به عنوان منشاء قدرت و حکومت معرفی شده‌اند.

در همین راستا ضیایی‌فر ادامه داد: در بیانیه حقوق بشر اسلامی بی‌توجهی به حق آزادی و تجمعات مطرح شده است که البته آن را تایید نکرده و لازم ندانسته است، بلکه حداکثر می‌توانیم بگوییم که در رابطه با این مساله خنثی عمل شده و به ابهام گذرانده شده است.

همچنین دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران درباره وظیفه جامعه مدنی در راستای تحقق حقوق بشر در کشورهای اسلامی نیز گفت:‌ در یک صد سال اخیر که تحولات دنیای مدرن به جهان اسلام هجوم آورده کشورهای اسلامی یا به سمت سکولار حرکت کرده‌اند یا سلفی‌گری و یا اینکه خط میانه را انتخاب کرده‌اند و ما شاهد این سه گرایش در جهان اسلام هستیم.

در همین خصوص وی افزود: خطی که بی‌دینی را و سکولاریسم را انتخاب کرده، تصمیم خود را گرفته است و گروه‌هایی مانند داعش، طالبان، القاعده و ... ، گروه دوم را تشکیل می‌دهند که ما آن‌ها را گروه‌های تندرو و سلفی می‌نامیم. اما نکته اینجاست که گروه میانه به هیچ نتیجه‌ای نرسیده و گیر کرده است.

در ادامه ضیایی‌فر تصریح کرد: نه در اخوان مصر نه در النهضه تونس، نه توسعه و عدالت ترکیه، هیچ‌یک به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. در ایران نیز گروه‌های میانه موفقیت چشمگیری نداشته‌اند. جوامع مدنی باید توجه کنند که شکست خط میانه یکی از دو پیامد را خواهد داشت و قسمت رجوع به بنیادگرایی قدرت بیشتری دارد و باید مراقب این خطر بود. همچنان‌که در زمان آقای خاتمی تلاش‌هایی شد اما ایشان هم کم آورد و البته حق هم داشت. جوامع مدنی باید به این مساله توجه کنند.

در نهایت وی ادامه داد: با وجود برخوردهای دوگانه‌ای که می‌بینیم، باید به جوانان حق داد که به نحو برهان «انی» به موازین دینی و شرعی شک کنند.

در پایان ضیایی‌فر همچنین با بیان اینکه با توجه به شرایط حقوق بشر در کشورهای اسلامی و بحران های به وجود آمده در این کشورها دو سرنوشت در انتظار گفتمان حقوق بشر می تواند وجود داشته باشد، گفت:‌ این شرایط می‌تواند یک فرصت باشد و این گفتمان را تقویت کند اما تهدیدی نیز وجود دارد که این گفتمان دفن می شود و گفتمان مقابل آن غالب شود که این بستگی به جامعه مدنی دارد. صدا و سیما و برخی دیگر اعلامیه حقوق بشر را کاغذ پاره می‌نامند که با این وجود یا باید به تضعیف حقوق بشر و یا به تقویت حقوق بشر تن دهیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
دسترسی سریع به سایت های رسمی جمهوری اسلامی ایران l پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/leader2.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/raeisjomhour.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Dadiran.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majles.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majmatashkhiss.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divanedalat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divan.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/amlak-asnad.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/electronik.png
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/kanun.gifhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/129.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/b1.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/budget.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Canoon%20e%20vokala.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/dolat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora-hale-ekhtelaf.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Vezarat%20dadgostari.JPGhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/hoquqy.jpg.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/D_Ghazaei.jpg

اسپانسر
http://up.vekalat.info/view/789476/4194620186.gif
درباره ما
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1949
  • کل نظرات : 286
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 140
  • آی پی امروز : 64
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 1,814
  • باردید دیروز : 152
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,638
  • بازدید ماه : 6,785
  • بازدید سال : 50,726
  • بازدید کلی : 4,466,868