loading...
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری بازدید : 2301 سه شنبه 12 فروردین 1393 نظرات (1)

نتیجه تخلف رانندگی همیشه جریمه نقدی و نمره منفی نخواهد بود زیرا ممکن است یک تخلف رانندگی موجب انتقال خودرو به پارکینگ شود؛ در این حالت راننده علاوه بر اینکه از استفاده از خودروی خود به صورت موقت منع خواهد شد، به دلیل توقیف گواهینامه رانندگی از استفاده از هر وسیله دیگری نیز محروم خواهد شد. آن دسته از تخلفات را که چنین مجازات های سنگینی در پی داشته باشد، باید تخلفات سنگین رانندگی دانست. در صورتی که تخلف رانندگی شدید باشد، مجازات نیز شدیدتر خواهد بود. یک تخلف سنگین رانندگی، رانندگی بدون داشتن گواهینامه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو ، در صورتی که شخصی مرتکب این تخلف شود، وسیله نقلیه او متوقف و راننده متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهد شد. رانندگی بدون گواهینامه را باید یکی از سنگین ترین تخلفات راهنمایی و رانندگی دانست چراکه چنین راننده ای به دلیل نداشتن مهارت، جان شهروندان را به خطر می اندازد. در صورتی که راننده بدون گواهینامه با کسی تصادف کند، مشکل او دوچندان نیز خواهد شد.

خسارت پلیس به خودروهای متخلف

در برخی از تخلفات رانندگی، وسیله نقلیه به پارکینگ هدایت می شود. انتقال خودرو به پارکینگ باید با رعایت احتیاط لازم صورت گیرد به طوری که به وسیله نقلیه آسیبی وارد نیاید. در مواردی که انتقال وسیله نقلیه با استفاده از وسایل مطمئن که برای این کار معمول است حمل و به نزدیکترین توقفگاه یا مقر انتظامی یا راهنمایی و رانندگی مربوط یا تعمیرگاه انتقال داده می شود، این جابه جایی و توقف هر هزینه ای داشته باشد بر عهده متخلف، مالک یا قائم مقام قانونی آنان خواهد بود. باید توجه داشت که در این جابه جایی باید احتیاط های لازم صورت گیرد.

می دانیم در صورت بروز تخلف شدید رانندگی، ممکن است خودرو به پارکینگ منتقل شود ولی سوال این است که اگر در نتیجه جابه جایی، خسارتی به خودرو یا محموله آن وارد شود، تکلیف چیست؟ در قانون جدید راهنمایی و رانندگی بیان شده است که در این حالت از خسارت دیده حمایت می کند و جبران خسارت بر عهده حمل کننده یا نگهدارنده است.

در بررسی موضوع باید گفت که در صورتی خودرو در حین جابه جایی خسارت ببینید، اگر احتیاط های لازم صورت گرفته باشد، در این صورت، کسی جز راننده متخلف مسئول خسارت ها نیست اما اگر وی بتواند ثابت کند که پلیس با حمل ناشیانه خودرو مرتکب تقصیر و در نتیجه آن به ماشین خسارت وارد شده است، می تواند خسارت خود را مطالبه کند. در این صورت خسارت را باید حمل کننده و نگهدارنده بپردازند بنابراین در هر حال دولت خسارتی پرداخت نخواهد کرد. البته در چنین مواقعی استادان حقوق تا کید می کنند که بهتر است که دولت مسئول باشد چراکه رها کردن فرد خسارت دیده در برابر شخص دیگری که ممکن است به دلیل افلاس نتواند خسارت را جبران کند، عادلانه نیست.

ترافیک درست نکنید

معمولا اگر تصادفی منجر به جرح یا فوت رخ داد، خودرو آسیب زننده توقیف می شود امادر صورتی که تخلفات رانندگی موجب خسارت مالی شود، رانندگان نباید مانع از عبور و مرور وسیله نقیه شوند. در چنین فرضی، در صورتی که وسیله نقلیه قابل نقل وانتقال باشد، رانندگان باید محل استقرار چرخ ها را علامت گذاری کنند و بلافاصله وسایل نقلیه خود را به منظور رفع سدمعبر به کنار راه منتقل و در صورت نیاز حضور کارشناس تصادفات را درخواست کنند. در صورتی که در نتیجه تصادف اجساد و اجسامی در مسیر حرکت خودرو وجود داشته باشد که مانع از جابه جای آن شود، ماموران محل آنها را علامت گذاری خواهند کرد و بدین ترتیب امکان جابه جایی وسیله نقلیه فراهم خواهد شد. در صورت اجرای این دستور قانون، منشا بسیاری از ترافیک ها در سطح شهرها از بین خواهد رفت. در سال های اخیر اقدامات خوبی درباره فرهنگ سازی در این خصوص از طریق رسانه ملی صورت گرفته است.

برگرفته شده از سایت حمایت ( پایگاه آموزشی مهداد )
منبع : وکالت دات اینفو

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط محمد در تاریخ 1394/02/23 و 20:01 دقیقه ارسال شده است

سلام احتراماً شهروندی 40 ساله هستم روز شنبه صبح باخودروسواری شخصی ازدرب منزل به سمت مدرسه دخترم که منتظرم بود تا به منزل بیارمش درحرکت بودم روی پل هوایی گشت نامحسوس منو متوقف کرد ... بعلت شیشه دودی ماشین را توقیف در پارکینگ کرد ... واقعاً مات و متعجبم که چه خلافی منجر به چنین توقیفی میگردد؟
پاسخ : بادرود و عرض ادب
به استناد کد تخلف 2114 تصویب نامه تخلفات رانندگی و جریمه های آنها در تاریخ 1390 استفاده از شیشه دودی به نحوی که راننده و سرنشین قابل تشخیص نباشد در کلان شهرها، مراکز استانها، جاده های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی مستلزم 500/000 ریال جریمه میباشد.


کد امنیتی رفرش
دسترسی سریع به سایت های رسمی جمهوری اسلامی ایران l پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/leader2.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/raeisjomhour.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Dadiran.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majles.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majmatashkhiss.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divanedalat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divan.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/amlak-asnad.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/electronik.png
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/kanun.gifhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/129.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/b1.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/budget.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Canoon%20e%20vokala.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/dolat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora-hale-ekhtelaf.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Vezarat%20dadgostari.JPGhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/hoquqy.jpg.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/D_Ghazaei.jpg

اسپانسر
http://up.vekalat.info/view/789476/4194620186.gif
درباره ما
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1949
  • کل نظرات : 286
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 140
  • آی پی امروز : 43
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 248
  • باردید دیروز : 152
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,072
  • بازدید ماه : 5,219
  • بازدید سال : 49,160
  • بازدید کلی : 4,465,302