loading...
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری بازدید : 603 دوشنبه 19 خرداد 1393 نظرات (6)

پرسش کننده : آقای رضا کریمی

تاریخ پرسش : 19 خرداد 1393

متن پرسش : با سلام.

بنده سوالی از خدمت جنابعالی داشتم. من حدود 3 سال پیش سیم کارت ایرانسل اعتباری خریداری کردم و آن در دست یکی از آشناهایمان بود و می گفت که از آن استفاده نمی کرده است و هروقت آنرا می خواستم طفره میرفت و من فکر می کردم که تا حالا سلب امتیاز شده است. ولی وقتی با اپراتور تماس گرفتم گفتند که سیم کارت فعال است و آنرا امروز یک طرفه مسدود کردم و چون سند ندارم. فردا به دفتر اسناد رسمی می خواهم مراجعه کرده و سیم کارت جدید بگیرم. حالا نگرانیم از این است که نکند آن فرد از سیم کارتی که به اسم من بوده سوء استفاده کرده باشد و مزاحم دیگران شده باشد که بعد از 3 سال گریبانم را بگیرد و من در حال استخدام در یک شرکت دولتی هستم و نگران این موضوع شده ام. آیا ممکن است که از آن سوء استفاده کرده باشد و از من شکایت کنند بعد از گذشت 3 سال؟ درحالی که من امروز آنرا مسدود کردم. و آیا می توان اثبات کرد که من مزاحم نشده ام؟ و خدای نکرده در صورت بروز چنین مشکلی حکم چه خواهد بود و در سوء پیشینه درج می شود؟ خیلی نگرانم لطفا کمکم کنید.
باید خاطر نشان کنم که در طول این 3 سال سیمکارت در اختیار وی بوده و ما با یکدیگر اختلاف پیدا کرده و با هم دشمن شدیم و در طول این مدت گمان می کردم که سیمکارت مسدود شده است در حالی که نشده بود. و بعد از چه مدت پس از شکایت متهم به دادگاه فراخوانده می شود؟ و با توجه به اینکه مالک سیمکارت منم آیا در صورت بروز مشکلی من مقصر شناخته می شوم؟ خواهش میکنم کمکم کنید.


پاسخ وکالت دات اینفو :

بر اساس ماده 641 قانون مجازات اسلامی 92 - هرگاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاههای مخابراتی‌ دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید, علاوه بر اجرای مقررات‌ خاص شرکت مخابرات‌، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه‌ محکوم خواهد شد.


و همچنین بر اساس ماده 25 قانون مجازات اسلامی 92 - محكوميت قطعي كيفري در جرائم عمدي، پس از اجراي حكم يا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در اين ماده محكوم را از حقوق اجتماعي به عنوان مجازات تبعي محروم مي كند:

الف- هفت سال در محكوميت به مجازات‌هاي سالب حيات و حبس ابد از تاريخ توقف اجراي حكم اصلي
ب- سه سال در محكوميت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتي که ديه جنايت وارد شده بيش از نصف ديه مجنيٌ‌عليه باشد، نفي بلد و حبس تا درجه چهار
پ- دو سال در محكوميت به شلاق حدي، قصاص عضو در صورتي که ديه جنايت وارد شده نصف ديه مجنيٌ‌عليه يا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج
تبصره 1ـ در غير موارد فوق، مراتب محكوميت در پيشينه كيفري محكوم درج مي‌شود لكن در گواهي‌هاي صادره از مراجع ذيربط منعكس نمي‌گردد مگر به درخواست مراجع قضائي براي تعيين يا بازنگري در مجازات ...

حبس تا درجه چهار :

درجه 1- حبس بيش از بيست و پنج سال

درجه 2- حبس بيش از پانزده تا بيست و پنج سال

درجه 3 - حبس بيش از ده تا پانزده سال

درجه 4- حبس بيش از پنج تا ده سال

حبس درجه پنج : حبس بيش از دو تا پنج سال

نتیجه گیری :

در خصوص امکان ایجاد مزاحمت و یا شکایت ناشی از سوء استفاده های احتمالی از خط ایرانسل نامبرده, نمی توان به یقین و مستند اظهار نظر نمود, مع الوصف, از قرائن امر پیداست, شکایتی در این زمینه رخ نداده است, چرا که در صورت شکایت مبنی بر مزاحمت و یا هر عنوان ممکن الوقوع دیگر, مأمورین و ضابطان محترم دادسرای کیفری, اقدام به ارسال احضارییه, جهت ادای توضیحات و پیگیری شکایت شاکی پرونده می نمایند.

در مورد بخش دوم سوال شما, چنانچه شکایتی رخ داده باشد, شما می توانید با اثبات عدم در اختیار داشتن خط مزبور, از طرق قانونی, از بار مجازات و توجه اتهام در مرحله تحقیقات مقدماتی رهایی یابید.

و در حالت آخر, در صورت شکایت و محکومیت در دادگاه, به دلیل مالکیت سیم کارت اعتباری, شما در نهایت به حبس حداکثر تا 6 ماه و در صورت عدم سابقه قضایی, جزای نقدی بدل از حبس محکوم می گردید.

بر اساس قانون مجازات اسلامی 92 جزای نقدی و حبس تا دو سال, جزء سابقه کیفری موثر محسوب نمی گردد, و از حیث استعلام سوء پیشینه کیفری, جای هیچگونه نگرانی در این خصوص متصور نمی باشد.

بعد از چه مدت پس از شکایت متهم به دادگاه فراخوانده می شود ؟

پس از طرح شکایت کیفری, تحت عنوان مزاحمت, بازپرس و یا دادیار محترم دادسرا, تحقیقات مقدماتی لازم را انجام داده و در صورت صحت ادعا و وجود مدارک مستند مبنی بر مزاحمت (پرینت تماس) از طریق شماره مورد ادعا, دستور احضار و پیگیری پرونده فوراً صادر و اجرا می گردد.

با توجه به مالکیت سیم کارت, در صورت بروز مشکلی, من مقصر شناخته می شوم؟

در صورت عدم اثبات وجود سیم کارت نزد شخص ثالث, به دلیل مالکیت سیم کارت, کلیه مسئولیت های حقوقی و کیفری متوجه شما می باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط رضا کریمی در تاریخ 1393/03/20 و 17:15 دقیقه ارسال شده است

سلام خدمت جنابعالی.من سوالم را درشماره 22 مطرح کرده بودم و شما فرمودید مسکلی نیست ولی وقتی به پلیس 10مراجعه نمودم در جواب استعلام به جرم من(رابطه نامشروع غیر از زنا) و حتی یک شب زندان من نیز که قبل از صدور حکم بود اشاره شده بود.ولی به 100 هزار تومان جریمه اشاره نشده بود.ولی شما به من فرمودید که این قضیه منجر به سوء پیشینه نمیشود و میتوانم استخدام شوم.حالا من باید چه کارکنم ؟ آیا اینده من بدلیل ان اشتباهم تباه خواهد شد؟
در ضمن بنده سوال 30 را هم مطرح کرده بودم و شما گفتید که گواهی عدم سوء پیشینه بگیرید و اگر حکم غیابی برای شما صادر شده باشد(در رابطه با موضوع سیم کارت)در ان درج میشود ولی اشاره ای به ان موضوع نشده بود.ایا ان موضوع به کلی رفع شده و شکایتی صورت نگرفته است؟ لطفا دقیق راهنماییم کنید.با تشکر از شما انسان بزرگوار
پاسخ : مطابق ماده 25 قانون مجازات اسلامی 92 مراتب محكوميت در پيشينه كيفري محكوم درج مي‌گردد ولی سابقه محکومیت موثر جهت محرومیت از حقوق اجتماعی مندرج در ماده 26 قانون مجازات اسلامی 92 و بالاخص بند چ یعنی استخدام و يا اشتغال در كليه دستگاههاي حكومتي اعم از قواي سه گانه و سازمان‌ها و شركتهاي وابسته به آنها، صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران، نيروهاي مسلح و ساير نهادهاي تحت نظر رهبري، شهرداري‌ها و مؤسسات مأمور به خدمات عمومي و دستگاههاي مستلزم تصريح يا ذکر نام براي شمول قانون بر آنها ... به عنوان مجازات تبعی محسوب نمی گردد.
قید محکومیت موثر و حقوق اجتماعی نیز در همین خصوص می باشد.
در خصوص عدم درج محکومیت غیابی در مورد سیمکارت, از شواهد و قرائن امر پیداست, محکومیت غیابی برای شما متصور نشده است و از این حیث می توانید حداقل تا زمان تاریخ مندرج در استعلام, مطمئن باشید که هیچ شکایتی از شما منجر به صدور رأی نگردیده است.

این نظر توسط رضا کریمی در تاریخ 1393/03/19 و 22:29 دقیقه ارسال شده است

اصولا چه مدت طول میکشد تا بعد از شکایت شاکی به منزل او اخطاریه فرستاده شود؟ و ایا بعد از گذشت 3 سال که اتفاقی نیفتاده ایا امکان دارد پرونده در جریان باشد و شکایتی صورت گرفته باشد؟کمال تشکر را از جنابعالی دارم
پاسخ : معمولاً ظرف 3 روز از زمان دستور ارسال احضارییه توسط دادیار و یا بازپرس محترم پرونده, احضارییه ارسال می گردد.
در خصوص بخش دوم سوال, این موضوع از دایره اطلاعاتی بنده خارج است, و می بایست از مراجع قضایی پیگیری و استعلام نمائید.

این نظر توسط رضا کریمی در تاریخ 1393/03/19 و 22:24 دقیقه ارسال شده است

متشکرم.نخیر شکایتی از من نشده است یعنی درواقع چیزی به دست من نرسیده است.فقط من در حال استخدام در یک شرکت بسیار معتبر می باشم بطوریکه هرگونه شکایت از من منجر به عدم استخدام من خواهد شد.به هین دلیل استرس دارم.در ضمن بعد از 3سال از گم شدن ان سیم به نظر میرسد که از ان استفاده شده است.و فردا هم میخواهم به دادگاه مراجعه نموده و اعلام مفقودی نمایم.اگر بگویم که 3سال پیش ازین انرا گم کرده ام باور میکنند؟و چون شماره ملی من ثبت شده است میتوانند ادرس مرا بدو ننشانی پیدا کنند؟ بعد از شکایت هم میخواهم به پلیس 10 مراحعه کرده و گواهی عدم سوء پیشینه دریافت نمایم.
پاسخ : در حالت کلی, تا زمانیکه مجرمیت شخصی اثبات نگردد, هیچ ارگان و یا سازمان دولتی و خصوصی حق محرومیت شخص, از تصدی سمت را ندارد.
ثبت مفقودی از طریق شرکت ایرانسل نیز میسر است و ادعای مفقودی به دادگاه, آن هم سه سال پیش, در حالیکه شکایتی رخ نداده است, کار معقولی نمی باشد, چراکه اثبات این امر, مستلزم گواهی شرکت ایرانسل مبنی بر اعلام و ثبت مفقودی در تاریخ مورد نظر است.
در هر حال, در این خصوص در حد توانم راهنمایی و عرض نمودم. امیدوارم با مشکلی در زمینه استخدام مواجه نگردید.

این نظر توسط رضا کریمی در تاریخ 1393/03/19 و 17:12 دقیقه ارسال شده است

با سلام مجدد.من امروز به نمایندگی ایرانسل مراجعه کرده و بسته بازگشت را گرفتم و بعد از چند روز سیم کارت قبلی باطل میشود و سیم کارت جدید فعال میشود.و ان نماینده ایرانسل گفت که بعد از 25 روز اگر شکایتی از شما شده باشد اخطار می اید .ایا چنین چیزی ممکن است که بعد از ثبت مجدد دادگاه اقدام کندو در طول این مدتی که سیمکارت در اختیار من نبوده و شکایتی اگر بوده باشد هیچ اقدامی نکرده باشد ؟(اصولا چند روز بعد از شکایت از مزاحم به او اخطار می اید و نسبت به دستگیری او اقدام میشود؟ و ایا در صورت تغییر ادرس دادگاه میتواند محل زندگی مرا با توجه به اداره ثبت احوال پیدا کند؟ چون ما منزلمان بعد از ثبت نام سیم کارت را تغییر داده و میترسم به دنبال من باشند.لطفا دقیق راهنماییم کنید دارم میمیرم از استرس
پاسخ : در خصوص این موضوع, شایان ذکر است, استرس شما بی مورد می باشد, مگر از شکایت فردی علیه خود با خبر باشید!
دادسرای کیفری به دلیل حجم بالای شکایات و کم اهمیت بودن شکایت مزبور در قیاس با جرائمی همچون قتل, کلاهبرداری, ضرب و شتم و ... توجه خاص و تمرکز ویژه ای در خصوص چنین پرونده هایی نشان نمی دهد.
معمولاً شاکیان پرونده های مزاحمت تلفنی, در صورت پیگیری مصررانه, اقدام به مراجعات مکرر به دادسرا جهت حصول نتیجه از آخرین وضعیت پرونده می نمایند.
در مورد شما نیز, چنانچه شکایتی صورت گرفته باشد, و محل اقامت شما یافت نشده باشد, به دلیل حق الناس بودن پرونده, پس از انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار, رأی غیابی صادر می گردد.
که در نهایت شما, زمانیکه از رأی مزبور آگاهی پیدا نمائید, می توانید درخواست واخواهی از حکم غیابی را تقدیم نمائید.
جهت اطمینان خاطر, به پلیس+10 مراجعه نموده و استعلام عدم سوء پیشینه کیفری اخذ نمائید.

این نظر توسط بهی در تاریخ 1393/03/19 و 11:52 دقیقه ارسال شده است

سلام من از آقای جوانی بودن که همکار سابق بودند پولی بدون مدرک طلبکار بودم به خاطر همین دنبال این بودم که خواهش التماسی از ایشان پس بگیرم یکروزی برای انگیزه داشتن دنبال وام رفتن از من خواستند با ایشان هم بستر شوم ولی چون دختر بودم نه کامل دوبار این اتفاق افتاد بهرحال بعدا کلا اب پاکی ریخت رو دستم که پولت را نمیدهم و من رفتم دادگاه در این فاصله مدرک دستی از او گرفتم و محکوم شد به پرداخت و تقسیط شد ایا میتوانم حالا این قضیه را مطرح کنم و چه خواهد شد ایا به ضرر من است یا نه و آیا میتوانم به عنوان یک حربه برای خاموش کردن من از آن استفاده کرده میتوانم توقعی داشته باشم؟البته من برای رفتن پولم میخواهم انرا به خانمش بگویم ایا درست است به نظر شما ایا کمک می کند ایشان از ترس پولم را کامل بدهد
پاسخ : با درود و عرض ادب
متاسفانه نحوه نگارش سوال شما, بسیار مبهم می باشد, لطفاً سوال و خواسته خود را روشن تر بیان نمائید.
چنانچه شخص مورد نظر, محکوم گردیده است و به اقساط بدهی شما را می پردازد, چرا می خواهید وی را تحت فشار قرار دهید؟ و اگر نمی پردازد, راه کار قانونی, جهت اجبار شخص به پرداخت وجود دارد.
اگر می خواهید در خصوص رابطه نامشروع سوال بفرمائید, لطفاً مشخص نمائید زنا و دخول رخ داده است و یا خیر. در صورت اقرار شما و اثبات رابطه, به دلیل عدم اجبار, برای شما و آن شخص در صورت مجرد بودن حد زنا (شلاق) و در صورت متأهل بودن حد رجم (سنگسار) صادر می گردد.

این نظر توسط رضا کریمی در تاریخ 1393/03/19 و 10:08 دقیقه ارسال شده است

با تشکر از پاسخ کاملتان.همانگونه که گفتم من این سیم کارت را 3سال پیش و از شهر دیگری خریدم و یادم نیست که ادرس درست دادم یا نه.ایا اگر ادرس را درست نداده باشم و دادگاه نتواند مرا پیدا کند ایا احتمال دارد که الان تحت تعقیب باشم؟
پاسخ : در صورت شکایت از شما, قطعاً پرونده شما مفتوح و تا مختومه شدن آن و یا گذشت شاکی خصوصی, پیگیری و تعقیب ادامه می یابد.
در این خصوص, امکان صدور رأی غیابی نیز متصور می باشد.
چنانچه قصد آگاهی از عدم سوء پیشینه کیفری خود را دارید, به مراکز پلیس+10 مراجعه نمائید و درخواست صدور گواهی عدم سوء پیشینه کیفری نمائید.


کد امنیتی رفرش
دسترسی سریع به سایت های رسمی جمهوری اسلامی ایران l پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/leader2.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/raeisjomhour.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Dadiran.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majles.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majmatashkhiss.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divanedalat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divan.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/amlak-asnad.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/electronik.png
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/kanun.gifhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/129.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/b1.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/budget.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Canoon%20e%20vokala.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/dolat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora-hale-ekhtelaf.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Vezarat%20dadgostari.JPGhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/hoquqy.jpg.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/D_Ghazaei.jpg

اسپانسر
http://up.vekalat.info/view/789476/4194620186.gif
درباره ما
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1949
  • کل نظرات : 286
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 140
  • آی پی امروز : 68
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 1,928
  • باردید دیروز : 152
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,752
  • بازدید ماه : 6,899
  • بازدید سال : 50,840
  • بازدید کلی : 4,466,982