loading...
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی

پرسش کننده : خانم ص

تاریخ پرسش : 6 تیر 1393

متن پرسش : با سلام و تشکر فراوان از سایت بسیار عالی و پرمحتوای شما
میخواستم بدونم برای وصول یک چک که جنبه ی کاملا حقوقی داره اگه صاحب چک اموالش رو قبل از توقیف آنها، به نام همسر و فرزنداش بکنه آیا امکان داره اموالی رو که به نام آنها ثبت کرده بابت وصول چک، توقیف کرد؟ یا حتماً باید وصول چک از اموالی باشه که به نام صاحب چک ثبت شده؟
اگه اموال به نام کس دیگری غیر از همسر و فرزند ثبت بشه اون چه حکمی داره؟
پاسخ شما برای من جنبه حیاتی داره ممنون میشم اگه جواب بدین

پاسخ وکالت دات اینفو :

صادرکننده چک باید در تاریخ مندرج در آن معادل مبلغ مذکور در بانک محال علیه وجه نقد داشته باشد و نباید تمام یا قسمتی از وجهی را که به اعتبار آن چک صادر کرده، به صورتی از بانک خارج نماید یا دستور عدم پرداخت وجه چک را بدهد و نیز نباید چک را به صورتی تنظیم نماید که بانک به عللی از قبیل عدم مطابقت امضا یا قلم خوردگی در متن چک، یا اختلاف در مندرجات چک و امثال آن از پرداخت وجه چک خودداری نماید. هرگاه در متن چک شرطی برای پرداخت ذکر شده باشد، بانک به آن شرط ترتیب اثر نخواهد داد.

در صورتی که چک به وکالت یا نمایندگی از طرف صاحب حساب اعم از شخص حقیقی یا حقوقی صادر شده باشد، صادرکننده چک و صاحب امضاء متضامناً مسول پرداخت وجه چک بوده و اجراییه و حکم ضرر و زیان بر اساس تضامن علیه هر دو نفر صادر می‌شود. به علاوه امضاکننده چک طبق مقررات این قانون مسولیت کیفری خواهد داشت مگر اینکه ثابت نماید که عدم پرداخت مستند به عمل صاحب حساب یا وکیل یا نماینده بعدی او است،‌ که در این‌صورت کسی که موجب عدم پرداخت شده از نظر کیفری مسوول خواهد بود.

مسولیت مدنی پشت‌نویسان چک طبق قوانین و مقررات مربوط کماکان به قوت خود باقی است.

نتیجه گیری :

بر اساس مفاد مواد قانون صدور چک تنها صادرکننده چک , صاحب امضاء , ضامن و یا ضامنین چک و ظهرنویسان (پشت نویسان) در خصوص پرداخت مبلغ مندرج در چک حسب مورد مسئولیت کیفری و حقوقی دارند.

اگر صاحب چک اموال خود را قبل از توقیف آنها به نام شخص دیگری انتقال دهد سه حالت متصور است :

1. معامله به قصد فرار از دین, در مقابل طلبکاران غیر قابل استناد است.

2. معامله صوری به قصد فرار از دین, معامله و انتقال باطل است.

3. معامله بدون سوء نیت قبلی, معامله و انتقال صحیح است.

کلیه موارد مندرج, دارای تبعات حقوقی و اثباتی می باشند, که می بایست بر اساس ادله, قرائن و شواهد موجود, اقدام به اثبات و یا نفی آنها نمود.

فلذا تا قبل از اثبات موارد فوق الذکر, اموال انتقال یافته, قابل توقیف نمی باشند و افراد ذینفع و یا قائم مقام قانونی آنها می بایست طرح شکایت حقوقی نموده و از طرق قانونی ادعای خود را اثبات نمایند.

پیشنهاد می گردد, جهت پیگیری و حصول نتیجه مطلوب به وکیل دادگستری مراجعه نمائید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
دسترسی سریع به سایت های رسمی جمهوری اسلامی ایران l پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/leader2.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/raeisjomhour.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Dadiran.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majles.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majmatashkhiss.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divanedalat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divan.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/amlak-asnad.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/electronik.png
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/kanun.gifhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/129.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/b1.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/budget.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Canoon%20e%20vokala.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/dolat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora-hale-ekhtelaf.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Vezarat%20dadgostari.JPGhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/hoquqy.jpg.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/D_Ghazaei.jpg

اسپانسر
http://up.vekalat.info/view/789476/4194620186.gif
درباره ما
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1949
  • کل نظرات : 286
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 140
  • آی پی امروز : 62
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 1,576
  • باردید دیروز : 152
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,400
  • بازدید ماه : 6,547
  • بازدید سال : 50,488
  • بازدید کلی : 4,466,630