loading...
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری بازدید : 436 جمعه 23 خرداد 1393 نظرات (0)

پرسش کننده : آقای محمد باقر

تاریخ پرسش : 22 خرداد 1393

متن پرسش : با سلام

من پارسال یه پراید از دلال خریدم قولنامه رو تو بنگاه تنظیم کردیم و هزینه خرج سند و ... به عهد فروشنده بود اما دراینجا دلال وکالت داشت و تاریخ وکالت هنگام خرید 10 روز مونده بود. من چون فرهنگیم فرصت نکردم برم و روز آخر تعویض پلاک قبول نکرد پلاکو بنامم. هر چه دنبال صاحب اصلی پراید گشتم از شماره تلفن و ... بجایی نرسیدم. یه سال گذشت رفتم صاحب پلاکو زاهدان پیدا کردم گفت پانصد هزار میگیرم تا امضاء کنم به دروغ گفت من روزنامه کردم و از کارم افتادم و کلاً گفت من با شما کاری ندارم من ماشینو به دلال فروختم. حالا در این بین دلال رفت از زاهدان یه وکالت از محضر گرفت که یکی دیگه امضاء کرده بود و بدون امضای من مستقیماً از نام صاحب پلاک به من وکالت بود من وقتی به تعویض پلاک جریانو گفتم کامپیوترو چک کردن گفتند تو چیکار داری اون روزنامه که نکرده وکالت که أماده هست سریع بیار برات تعویض پلاک کنم و انجام دادم ولی هنوز سند به نام صاحب پلاک هست. از یه طرف صاحب پلاک گفته من شکایت میکنم و با من تماس نگیر از طرفی دلال هم میگه به من ربطی نداره می خواستی موقع که وکالت باطل نشده بود بری و هر دو جوابمو نمیدن.در صورتی که من ماشینو به نام دلال از بنگاه گرفتم و مخارج سند و ... به عهده او هست و اسمی از وکالت تو قولنامه ذکر نشده و هیچ اشاره ای نداره .خواهشمندم از جنابعالی بفرمایید من چیکار کنم؟ برای سند و جواب شاکی چیست؟ با دلال چیکار کنم برای سند؟


پاسخ وکالت دات اینفو :

چنانچه مجدداً وکالت نامه جهت انتقال سند خودرو از فروشنده اصلی دریافت نموده اید, از حیث تأخیر در صدور سند جدید, به نوعی سوال شما ابهام دارد, چرا که به محض تسلیم وکالتنامه به اداره تعویض پلاک, به صورت آنی و فوراً پلاک جدید صادر و دفترخانه اقدام به صدور سند جدید به نام شما می نماید و تأخیر مذکور متصور نمی باشد و در فرض صحت این حالت, از طریق اداره تعویض پلاک می بایست پیگیری و اقدام نمائید و در صورتیکه پلاک جدید به نام شما صادر گردیده است, در مدت اعتبار وکالتنامه به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمائید و وکالتاً تقاضای انتقال و صدور سند جدید به نام خود را نمائید و در رابطه با هزینه های انتقال در صورت ذکر در قرارداد می توانید از دلال شکایت نمائید, چراکه تعهد به پرداخت هزینه های انتقال, ارتباطی با مدت اعتبار وکالتنامه ندارد.

پیشنهاد می گردد, در مدت اعتبار وکالتنامه, اقدام به انتقال سند خودرو به نام خود نمائید, و سپس از طرق قانونی مبالغ انتقال را اثبات و از دلال دریافت نمائید.

در خصوص مسئولیت دلال, هیچ مسئولیتی پس از انتقال وکالتنامه متوجه وی نمی باشد, چرا که در مدت مأذون در وکالتنامه وی قادر به انتقال سند, انتقال حق تعویض پلاک و انتقال خودرو به شخص ثالث می باشد و پس از اتمام زمان وکالتنامه جهت انتقال و تعویض پلاک خودرو, می بایست مجدداً وکالتنامه از مالک اصلی خودرو اخذ گردد. بر اساس اظهارات شما, عدم ذکر نامی از وکالت در قولنامه, معقول نمی باشد, چرا که اسناد خودرو به نام مالک اصلی می باشد, فلذا زمانیکه دلال اقدام به انتقال و فروش خودرو می نماید, این امر کاملاً واضح و بدیهی است و نیازی به تصریح الزاماً وجود ندارد. چراکه قولنامه منجر به انتقال سند رسمی نمی گردد, و به نوعی تعهد به انتقال سند با استناد به وکالتنامه به نام شخص دلال به شما می باشد.

چنانچه مالک اصلی از تعویض پلاک و انتقال خودرو خودداری نماید, شما می بایست از طریق شکایت حقوقی مبنی بر الزام به انتقال و تنظیم سند رسمی در محل اقامت مالک و یا محل تنظیم سند و یا محل تحویل خودرو اقدام نمائید. در این زمینه به دلیل پرداخت وجه به دلال, وی نیز به عنوان شخص ثالث می تواند به دادرسی جلب گردد و در نهایت پس از اثبات پرداخت وجه به دلال و صحت وکالتنامه در زمان انتقال, شما می توانید, مالک اصلی خودرو را الزام به تعویض پلاک و تنظیم سند رسمی انتقال به نام خود نمائید.

نکته آخر: در این زمینه اتهامات و تخلفات حقوقی و کیفری در زمینه نحوه تنظیم قولنامه فی المثل انتقال مال غیر, معامله فضولی و ... می تواند متوجه دلال گردد, فلذا به دلیل بار حقوقی اثباتی و عدم آشنایی شما با عناوین تخصصی مارالذکر, می تواند تبعات حقوقی برای شما متصور سازد, از این حیث, از توضیح و بسط موضوع, به دلیل عدم دسترسی اینجانب به قولنامه مذکور و نیز عدم آگاهی از جزئیات و مفاد قولنامه تنظیمی فیمابین شما و دلال, معذور می باشم و در انتها پیشنهاد می گردد, در صورت عدم حصول نتیجه, به وکیل دادگستری مراجعه نمائید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
دسترسی سریع به سایت های رسمی جمهوری اسلامی ایران l پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/leader2.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/raeisjomhour.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Dadiran.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majles.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majmatashkhiss.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divanedalat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divan.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/amlak-asnad.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/electronik.png
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/kanun.gifhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/129.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/b1.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/budget.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Canoon%20e%20vokala.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/dolat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora-hale-ekhtelaf.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Vezarat%20dadgostari.JPGhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/hoquqy.jpg.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/D_Ghazaei.jpg

اسپانسر
http://up.vekalat.info/view/789476/4194620186.gif
درباره ما
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1949
  • کل نظرات : 286
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 140
  • آی پی امروز : 69
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 1,986
  • باردید دیروز : 152
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,810
  • بازدید ماه : 6,957
  • بازدید سال : 50,898
  • بازدید کلی : 4,467,040