loading...
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری بازدید : 473 پنجشنبه 22 خرداد 1393 نظرات (0)

پرسش کننده : آقای محمد

تاریخ پرسش : 21 خرداد 1393

متن پرسش : با سلام

من حدود 40 میلیون تومان به حساب یکی از دوستان نزدیکم واریز نمودم تا با آن پول برایم سرمایه گذاری کند ولی بعد از گذشت چند سال هیچ پولی به من نداده و پول خودم را هم پس نمی دهد. و من هیچ مدرکی (شامل چک .سفته و یا دست نوشته ای) از وی ندارم و فقط فیش بانکی واریزی به حساب وی را دارم. حال سوال من این است که آیا با توجه به اینکه هیچ مدرکی به جز فیش بانکی ندارم می توانم پولم را پس بگیرم؟ و آیا او میتواند پولم را پس ندهد و بگوید که این پول را بابت بدهی ام به وی داده ام؟ لطفا راهنماییم کنید.


پاسخ وکالت دات اینفو :

بر اساس مفاد مواد قانون مدنی :

ماده1257- هر كس مدعی حقی باشد باید آنرا اثبات كند و مدعی علیه هرگاه در مقام دفاع مدعی امری شود كه محتاج به دلیل باشد اثبات امر به عهده او است.

ماده1258- دلائل اثبات دعوی از قرار ذیل است :
1- اقرار
2- اسناد كتبی
3- شهادت
4- امارات
5- قسم

ماده1259- اقرار عبارت است از اخبار به حقی است برای غیر بر ضرر خود.

ماده1284- سند عبارت است از هر نوشته كه در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد.

ماده1325- درد دعاوی كه به شهادت شهود قابل اثبات است مدعی می تواند حكم به دعوی خود را كه مورد انكار مدعی علیه است منوط به قسم او نماید.

ماده1326- در موارد ماده فوق مدعی علیه نیز می تواند در صورتیكه مدعی سقوط دین یا تعهد یا نحو آن باشد حكم به دعوی را منوط به قسم مدعی كند.

ماده1328- كسی كه قسم متوجه او شده است در صورتیكه نتواند بطلان دعوی طرف را اثبات كند یا باید قسم یاد نماید یا قسم را بطرف دیگر رد كند و اگر نه قسم یاد می كند و نه آنرا بطرف دیگر رد نماید با سوگند مدعی به حكم حاكم مدعی علیه نسبت به ادعائی كه تقاضای قسم برای آن شده است محكوم می گردد.

ماده265- هر كس مالی به دیگری بدهد ظاهر در عدم تبرع است بنابر این اگر كسی چیزی به دیگری بدهد بدون اینكه مقروض آن چیز باشد می تواند استرداد كند.

ماده282- اگر كسی به یک نفر دیون متعدده داشته باشد تشخیص اینكه تأدیه از بابت كدام دین است با مدیون میباشد.

و نیز بر اساس مفاد مواد قانون آیین دادرسی مدنی :

ماده 230 - در دعاوی مدنی (‌حقوقی) تعداد و جنسیت گواه ، همچنین تركیب گواهان با سوگند به ترتیب ذیل می‌باشد ...

ب - دعاوی مالی یا آنچه كه مقصود از آن مال می‌باشد از قبیل دِ‌ین ، ثمن مبیع ، معاملات ، وقف ، اجاره ، وصیت به نفع مدعی، غصب، جنایات‌خطائی و شبه عمد كه موجب دیه است با گواهی دو مرد یا یك مرد و دو زن.
‌چنانچه برای خواهان امكان اقامه بینه شرعی نباشد می‌تواند با معرفی یك گواه مرد یا دو زن به ضمیمه یك سوگند ادعای خود را اثبات كند. درموارد‌ مذكور در این بند، ابتدا گواه واجد شرایط شهادت می‌دهد، سپس سوگند توسط خواهان ادا می‌شود ...

نتیجه گیری :

همانگونه که در سطور فوق ذکر گردید, و بر اساس ماده 265 قانون مدنی, در صورتیکه شما مقروض نبوده و مبلغ مورد اشاره را به قصد تملک رایگان به شخص مورد نظر خود, نپرداخته باشید, به دلیل دارا شدن بلاجهت با اثبات واریز وجه, می توانید آن را استرداد نمائید. البته این امر, مشروط می باشد و پس از اثبات واریز وجه, مدافعات شخص مقابل نیز مسموع و توسط قاضی محترم دادگاه مورد بررسی و امعان نظر قرار خواهد گرفت.

در خصوص نحوه اثبات واریز, قانون مدنی دلائل اثبات دعوی را 5 مورد برشمرده است, که شرح آن بیان گردید. فیش واریزی به عنوان سند عادی و نیز شهادت شهود در صورت وجود و در نهایت سوگند, از ادله اثباتی دادخواست استرداد وجه شما در دادگاه حقوقی محسوب می گردد.

به دلیل مبلغ قابل توجه متنازع فیه, پیشنهاد می گردد, موضوع را حتماً از طریق وکیل دادگستری پیگیری نمائید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
دسترسی سریع به سایت های رسمی جمهوری اسلامی ایران l پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/leader2.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/raeisjomhour.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Dadiran.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majles.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majmatashkhiss.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divanedalat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divan.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/amlak-asnad.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/electronik.png
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/kanun.gifhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/129.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/b1.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/budget.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Canoon%20e%20vokala.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/dolat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora-hale-ekhtelaf.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Vezarat%20dadgostari.JPGhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/hoquqy.jpg.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/D_Ghazaei.jpg

اسپانسر
http://up.vekalat.info/view/789476/4194620186.gif
درباره ما
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1949
  • کل نظرات : 286
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 140
  • آی پی امروز : 59
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 1,336
  • باردید دیروز : 152
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,160
  • بازدید ماه : 6,307
  • بازدید سال : 50,248
  • بازدید کلی : 4,466,390