loading...
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی

رضا صومی - وکیل پایه یک دادگستری بازدید : 799 یکشنبه 14 اردیبهشت 1393 نظرات (8)

پرسش کننده : آقای محمد

تاریخ پرسش : 14 اردیبهشت 93

متن پرسش : سلام!

آیا می توان با پیامک قذف یا توهین یا رابطه نامشروع را اثبات کرد؟

مثلا من در پیامک به شخصی بگویم تو با افراد دیگر ارتباط جنسی داشتی و دختر سالمی نیستی... یا بگویم که ما با هم ارتباط جنسی داشته ایم.

آیا شخص مقابل می تواند به استناد به پیامک قذف ، توهین یا ارتباط نامشروع را اثبات کند در دادگاه؟(هیچ شاهدی وجود ندارد فقط پیامک )

با تشکر

 

پاسخ وکالت دات اینفو :

پیش از پاسخ به سوال شما, نظرتان را به مواد قانونی ذیل معطوف می نمایم :

ماده 172 ق.م.ا 92- در كليه جرائم، يكبار اقرار کافي است، مگر در جرائم زير که نصاب آن به شرح زير است:
الف- چهار بار در زنا، لواط، تفخيذ و مساحقه
ب- دو بار در شرب خمر، قوادي، قذف و سرقت موجب حد
تبصره 1- براي اثبات جنبه غير كيفري كليه جرائم، يكبار اقرار کافي است.
تبصره 2 - در مواردي که تعدد اقرار شرط است، اقرار مي‌تواند در يک يا چند جلسه انجام شود.


ماده 200 ق.م.ا 92- درخصوص شهادت بر زنا يا لواط، شاهد بايد حضوري عملي را که زنا يا لواط با آن محقق مي‌شود ديده باشد و هرگاه شهادت مستند به مشاهده نباشد و همچنين در صورتي كه شهود به عدد لازم نرسند شهادت درخصوص زنا يا لواط، قذف محسوب مي‌شود و موجب حد است.


ماده 245 ق.م.ا 92- قذف عبارت است از نسبت دادن زنا يا لواط به شخص ديگر هرچند مرده باشد.

ماده 246 ق.م.ا 92- قذف بايد روشن و بدون ابهام بوده، نسبت دهنده به معناي لفظ آگاه و قصد انتساب داشته باشد گرچه مقذوف يا مخاطب در حين قذف از مفاد آن آگاه نباشد.
تبصره- قذف علاوه بر لفظ با نوشتن، هرچند به شيوه الكترونيكي نيز محقق مي‌شود.

ماده 247 ق.م.ا 92- هرگاه كسي به فرزند مشروع خود بگويد «تو فرزند من نيستي» و يا به فرزند مشروع ديگري بگويد «تو فرزند پدرت نيستي»، قذف مادر وي محسوب مي‌شود.

ماده 248 ق.م.ا 92- هرگاه قرينه اي در بين باشد كه مشخص گردد منظور قذف نبوده است، حد ثابت نمي‌شود.

ماده 249 ق.م.ا 92- هرگاه كسي به ديگري بگويد «تو با فلان زن زنا يا با فلان مرد لواط كرده اي» فقط نسبت به مخاطب، قاذف محسوب مي‌شود.

ماده250 ق.م.ا 92- حد قذف، هشتاد ضربه شلاق است.

ماده251 ق.م.ا 92- قذف در صورتي موجب حد مي‌شود که قذف شونده در هنگام قذف، بالغ، عاقل، مسلمان، معين و غيرمتظاهر به زنا يا لواط باشد.
تبصره1- هرگاه قذف شونده، نابالغ، مجنون، غيرمسلمان يا غيرمعين باشد قذف‌كننده به سي و يك تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزيري درجه شش محكوم مي‌شود لکن قذف متظاهر به زنا يا لواط، مجازات ندارد.
تبصره2- قذف کسي که متظاهر به زنا يا لواط است نسبت به آنچه متظاهر به آن نيست موجب حد است مثل نسبت دادن لواط به کسي که متظاهر به زنا است.

ماده 252ق.م.ا 92- كسي که به قصد نسبت دادن زنا يا لواط به ديگري، الفاظي غير از زنا يا لواط به كار ببرد كه صريح در انتساب زنا يا لواط به افرادي از قبيل همسر، پدر، مادر، خواهر يا برادر مخاطب باشد، نسبت به كسي كه زنا يا لواط را به او نسبت داده است، محكوم به حد قذف و درباره مخاطب اگر به علت اين انتساب اذيت شده باشد، به مجازات توهين محکوم مي‌گردد.


ماده 253 ق.م.ا 92- هرگاه کسي زنا يا لواطي که موجب حد نيست مانند زنا يا لواط در حال اکراه يا عدم بلوغ را به ديگري نسبت دهد به سي و يك تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزيري درجه شش محكوم مي‌شود.

ماده 254 ق.م.ا 92- نسبت دادن زنا يا لواط به کسي که به خاطر همان زنا يا لواط محکوم به حد شده است، قبل از توبه مقذوف، مجازات ندارد.

ماده 255 ق.م.ا 92- حد قذف حق الناس است و تعقيب و اجراي مجازات منوط به مطالبه مقذوف است. در صورت گذشت مقذوف در هر مرحله، حسب مورد تعقيب، رسيدگي و اجراي مجازات موقوف مي‌شود.

ماده 261 ق.م.ا 92- در موارد زير حد قذف در هر مرحله از مراحل تعقيب، رسيدگي و اجراء ساقط مي‌شود:
الف- هرگاه مقذوف، قاذف را تصديق نمايد.
ب- هرگاه آنچه به مقذوف نسبت داده شده با شهادت يا علم قاضي اثبات شود.
پ- هرگاه مقذوف و درصورت فوت وي، ورثه او، گذشت کند.
ت- هرگاه مردي زنش را پس از قذف به زناي پيش از زوجيت يا زمان زوجيت لعان کند.
ث- هرگاه دو نفر يكديگر را قذف كنند، خواه قذف آنها همانند، خواه مختلف باشد.
تبصره- مجازات مرتکبان در بند(ث)، سي و يك تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزيري درجه شش است.


ماده 18 ق.م.ا 92- تعزير مجازاتي است كه مشمول عنوان حد، قصاص يا ديه نيست و به موجب قانون در موارد ارتكاب محرمات شرعـي يا نقض مقررات حكومتي تعيين و اعمال مي‌گردد. نوع، مقدار، كيفيت اجراء و مقررات مربوط به تخفيف، تعليق، سقوط و ساير احكام تعزير به موجب قانون تعيين مي‌شود. دادگاه در صدور حکم تعزيري، با رعايت مقررات قانوني، موارد زير را مورد توجه قرار ميدهد:
الف- انگيزه مرتكب و وضعيت ذهني و رواني وي حين ارتكاب جرم
ب- شيوه ارتكاب جرم، گستره نقض وظيفه و نتايج زيانبار آن
پ- اقدامات مرتكب پس از ارتكاب جرم
ت- سوابق و وضعيت فردي، خانوادگي و اجتماعي مرتكب و تأثير تعزير بر وي

مقاله مقابله با مزاحمت تلفنی حتما مطالعه بفرمائید.

جمع بندی و مشاوره حقوقی :

به طور کلی و به علت عدم اطلاع از جزئیات امر, سعی بر آن می شود کلیاتی راجع به امر مزبور ارائه گردد :

با توجه به ماده 246 قانون مجازات اسلامی 92 و ذکر هرچند به شيوه الكترونيكي, بدیهی است قذف از طریق پیامک نیز قابل حدوث بوده و جرم انگاری گردیده است. فلذا در صورت شکایت مقذوف از شخص قاذف (قذف کننده) به موضوع قطعاً رسیدگی می گردد ولی درمرحله رسیدگی در دادسرا به صحت ارسال پیامک و انتساب آن به مالک خطوط نیز رسیدگی می گردد و در صورت اثبات مالکیت خطوط در زمان وقوع جرم به طرفین شکایت (شاکی و مشتکی عنه) بنا به نظر دادیار و یا بازپرس پرونده حسب مورد, قرار مجرمیت و در نهایت قرار کیفرخواست صادر و جهت رسیدگی به دادگاه جزایی ارسال می گردد و در نهایت قاضی پرونده حسب ادعا و موارد شکایت شاکی اعم از مزاحمت تلفنی , قذف , توهین , ایذاء خاطر و ... متهم را به مجازات حدی و یا تعزیری و یا مجازات نقدی محکوم می نماید.

در پایان توصیه می گردد علاوه بر خواندن موارد فوق الذکر, در صورت امکان سعی در اخذ رضایت شاکی نمائید تا مجبور به ورود به پروسه دادسرا نگردید.

در صورتیکه سوال دیگری در جهت تفهیم بیشتر موضوع دارید, خواهشمندم در بخش نظرات درج نمایید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مهدی در تاریخ 1393/04/07 و 17:21 دقیقه ارسال شده است

سلام.من 2 سال پیش به جرم رابطه نامشروع غیر از زنا دستگیر و 1شب به زندان رفتم و اثرانگشت و عکس نیز گرفتند و در نهایت به جزای نقدی محکوم شدم و حالا میخوام گواهی عدم سوءپیشینه بگیرم.رفتم اگاهی مدارکو دادم گفته بودن که امروز پست میاره دم خونه ولی نیاوردن وقتی مراجعه کردم به پست و گفتن که مورد شما در لیست قرمز ما قرار داره گفتن که برو از دادگاه بگیر ولی وقتی هم اونجا رفتم مال منو پیدا نکردن نمیدونم اصلا چی شده.حالا سوالم اینه که به من گواهی عدم سوء پیشینه میدن و توی ان برگ مینویسن جرممو؟یا باید تا اخر عمر چوب این اشتباهمو بخورم.ممنون میشم پاسخ بدین
پاسخ : با درود و عرض ادب
جهت دریافت گواهی عدم سوء پیشینه کیفری, به پلیس+10 مراجعه نمائید و در خصوص درج جرم مذکور, در صورت صدور حکم محکومیت در سوابق کیفری شما درج می گردد.
در مورد تبعات سوء پیشینه و محکومیت کیفری, به سایر مشاوره های انجام یافته در سایت مراجعه فرمائید.

این نظر توسط مریم در تاریخ 1393/03/29 و 0:40 دقیقه ارسال شده است

سلام.یک سوال از حضور جنابعالی داشتم.اگر فردی یک بار به جرم رابطه نامشروع به شلاق یا جزای نقدی و بار دیگر و در چند سال بعد به جرم مزاحمت تلفنی محکوم شود.ایا این دو موضوع موجب سوء پیشینه کیفری و عدم استخدام وی در ادارات دولتی میشود؟
پاسخ : با درود و عرض ادب
پاسخ پرسش شما در لینک زیر قرار گرفت :
http://www.vekalat.info/post/1307

این نظر توسط javad در تاریخ 1393/03/07 و 22:24 دقیقه ارسال شده است

سلام
مردی هستم 44ساله.بعد از اینکه پول تلفن حونه زیاد اومد پرینت تلفن وگرفتم که متوجه شدم همسرم با مردی به مدت 6 ماه صحبت می کنه.ولی خانومم شدیدا تکذیب می کنه فحاشی می کنه و منو شکاک معرفی می کنه.تو این مدت 650 هزار تومن پول تلفن شده.رو شبکه های اجتمایی چون وایبر ولاین با طرف در ارتباط بوده که من از کلیه صفحاتش عکس گرفتم
در ضمن تو این مدت 6ماهه اتاقش و از من جدا کرده .
سوال اول اینکه من با پرینت می تونم ثابت کنم خیانت خانومو فقط پرینت 9 روز 8صفحه شد
آیا من می تونم متن پیا مک هارو بگیرم .با وکیل وقاضی صحبت کردم می گن خیلی سخته در واقع نمی شه.
تا کاری دست حودم ندادم کمکم کنید
در ضمن خانومم مخفیانه سیم کارت خریده که من بعد از چند ماه فهمیدم
با همین خط تو 2ماه یواشکی مبلغ 400هزار تومن از حسابم شارز ایرانسل خریده
پاسخ : با درود و عرض ادب
پاسخ پرسش شما در لینک زیر قرار گرفت :
http://vekalat.info/post/1069

این نظر توسط میترا در تاریخ 1393/03/04 و 8:23 دقیقه ارسال شده است

با سلام و احترام
پسر من دانشجوی دانشگاه ازاد دکترای دامپزشکی شهرستان شبستر است من 43 دارم و با همسرم متارکه نموده ام و البته شاغل و سالم هستم حال می توانم از طریق کفالت انتقال ایشان را به تهران یا کرج بگیرم البته در قوانین امسال دانشگاه به کفالت اشاره ننموده است به سرپرستی اشاره نموده خواهشمندم راهنمایی نمایید با تشکر فراوان
پاسخ : لطفا به مشاوره شماره 13 مراجعه فرمائید.
http://vekalat.info/post/962

این نظر توسط محمد در تاریخ 1393/02/14 و 21:31 دقیقه ارسال شده است

خوب اگه پیامک من بتونه اقرار محسوب بشه و پیامک دلیل باشه چطور گذشت همون شخص از طریق پیامک حساب نمیشود؟ متن پیامک های قبلی و بعدی نشون دهنده این قضیه هست که اکراه اجبار یا حالت خاصی نبوده و من پیامک را دارم و فکر کنم چون تازه هست بشه از مخابرات پرینت متن پیامک را گرفت ؟

ممنون میشم نظرتون را بگید.من خیلی خوشحالم که شما به دقت جواب میدهید
پاسخ : شما در دو موضوع علی حده سوال مطرح می نمائید.
موضوع قذف با استناد به قانون جدید صراحتاً به موضوع شیوه الکترونیک اشاره دارد ولی بحث اقرار که از ادله اثبات دعوی و بیشتر حقوقی می باشد دارای ارکان و شرایط متفاوتی است.
در ضمن گذشت از قذف باید پس از صدور حکم و یا در حین رسیدگی قضایی نزد ارکان قضایی صورت بگیرد.
در نتیجه تا زمانی که شکایتی انجام نشده موضوع گذشت منتفی است.
و تنها در حین رسیدگی می توانید از پیامک مزبور به عنوان دلیلی بر رضایت قلبی و کسب رضایت شاکی جهت تغییر روند پرونده و نگرش قاضی استفاده نمایید.

این نظر توسط محمد در تاریخ 1393/02/14 و 21:26 دقیقه ارسال شده است

ممنون ببخشید آخرین سئوال

یعنی به پیامک روی گوشی خودش نمیتونه استناد کنه باید پرینت پیامک های اون تاریخ از مخابرات گرفته شود؟ و آیا امکان این قضیه هست که پیامک های 2 سال پیش موجود نباشد در مخابرات؟
پاسخ : 1.به علت امکان جعل اینگونه پیامک ها جهت اخاذی و یا مصادیق مجرمانه دیگر, دادسرا و بخش مربوطه سعی در عدم توجه به دیتابیس گوشی دارد و مستند پیگیری خود را استعلام از اداره مخابرات قرار می دهد.
2.در خصوص مدت نگه داری پیامک ها و اطلاعات تماس کاربران اپراتور ها اطلاع دقیقی ندارم و معمولا محرمانه می باشد. ولی بر اساس ضوابط اخیر قانون مجازات 92 حداقل به مدت یک سال نگهداری می گردد.

این نظر توسط محمو در تاریخ 1393/02/14 و 17:36 دقیقه ارسال شده است

در ضمن آیا اقرار پیامکی نیز پذیرفته است؟
و ادله اثبات قذف فقط همان پیامک می شود؟یعنی شاهد و اقراری لازم نیست؟
پاسخ : 1.اقرار می تواند کتبی و یا شفاهی باشد.
اقرار کتبی نیاز به امضاء و یا تاکید موخر دارد و شفاهی با حضور دو شاهد واجد شرایط قابل اثبات است.
2.در صورت اثبات تعلق پیامک به شماره شما و وجود قصد و سوء نیت (عنصر معنوی) در ارسال آن, جهت انتساب قذف از جانب شما به آن شخص کفایت می نماید.
3.در هر حال تشخیص, تمییز و علم قاضی در این خصوص ملاک تعیین کننده ای می باشد.

این نظر توسط محمد در تاریخ 1393/02/14 و 17:31 دقیقه ارسال شده است

سلام ممنونم جواب کاملی بود.
حالا اگه همون شخص(شاکی) بعد از این اتفاقات(اتفاقات 2 سال پیش رخ داده) یک پیامک داده باشه (در زمان حال )و در پیامک نوشته باشه که من هیچ شکوه و شکایتی از تو ندارم و تو را بخشیدم.
آیا میشه به این پیامک استناد کرد مبنی بر اینکه شاکی رضایت خودش را از مسایل قبلی اعلام داشته چون نوشته (هیچ) شکوه ای ندارم و تورا بخشیده ام؟
پاسخ : در صورت تائید گذشت نزد مراجع قضایی, اقرار شخص مورد توجه قرار می گیرد, در غیر این صورت ادعایی است از جانب شما, که می بایست بار اثبات آن را بر عهده بگیرید و شاکی می تواند ادعا نماید آن را در شرایط نامتعارف مانند مستی, اکراه , اجبار و ... ارسال نموده است.
و جالب تر زمان وقوع حادثه می باشد, که چنانچه دیتابیس مخابرات فاقد پیامک مزبور باشد, هیچ ادعایی به دلیل فقدان دلیل پذیرفته نمی شود و قرار منع تعقیب صادر می گردد.


کد امنیتی رفرش
دسترسی سریع به سایت های رسمی جمهوری اسلامی ایران l پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/leader2.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/raeisjomhour.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Dadiran.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majles.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/majmatashkhiss.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divanedalat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/divan.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/amlak-asnad.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/electronik.png
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/kanun.gifhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/129.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/b1.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/budget.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Canoon%20e%20vokala.jpg
http://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/dolat.jpghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/shora-hale-ekhtelaf.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/Vezarat%20dadgostari.JPGhttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/hoquqy.jpg.pnghttp://up.vekalat.info/up/vekalatdotinfo/ax/D_Ghazaei.jpg

اسپانسر
http://up.vekalat.info/view/789476/4194620186.gif
درباره ما
پایگاه اطلاع رسانی وکالت دات اینفو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1949
  • کل نظرات : 286
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 140
  • آی پی امروز : 47
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 450
  • باردید دیروز : 152
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,274
  • بازدید ماه : 5,421
  • بازدید سال : 49,362
  • بازدید کلی : 4,465,504